Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare , har rivit bort kamremmen på 740n och tänkte byta ut den plus spännrullen samt de 2 löphjulen. Men läste nu runt lite och alla säger att man även ska byta en bult till drevet på oljepumpen? :?: Är detta ett måste eller vågar man utan att byta ? Bilen har rullat 29 000 mil :)

Och isf vart kan man få tag i en sån bult ? Antar att det är en specialare som ska hålla :mrgreen:

Mvh, Simon
Den volvo säljer har nr 946472 och är i 8.8 kvalite, max 60nm, drar du mer sträcker du bara ut bulten och den blir utmattad och går av, bäst är som Henrik skrev att använda maskinbult 12.9 dom kan dras till 100nm men inget krav, det är en bult med mycket hög styrka.
Senast redigerad av 1 BRUTUS, redigerad totalt 0 gånger.
BRUTUS skrev:Den volvo säljer har nr 946472 och är i 8.8 kvalite, max 6nm, drar du mer sträcker du bara ut bulten och den blir utmattad och går av, bäst är som Henrik skrev att använda maskinbult 12.9 dom kan dras till 10nm men inget krav, det är en bult med mycket hög styrka.

Nejnejnej :???:

Bulten ska dras i 2 steg, först 20Nm sedan vinkeldra 60grader. Den bult jag använde drog jag med samma moment som en orginalbult då problemet inte är att den skruvat upp sig utan att den gått av pga utmattning :wink:
Henrik har rätt, men momentet blir detsamma, men börja dra 20nm är rätt, glömde bara att förklara det, trodde du hadde boken om bytet efter som du vågar ge dig på det...jag har själv 16v 234...så jag tog kanske lite för givet...sorry..... :D
Passa på att ta bort remmen till balansaxlarna också när du ändå är igång! Den behövs nämligen inte och du kommer aldrig att märka av att den är borta. Motorn går precis lika bra för det fast med typ 90% mindre risk för kamremshaveri.
Okej , så jag ska skaffa en maskinbult 12.9 och sedan börja dra den 20 nm och sen 60 grader ? Är inte det j*vligt hårt för en liten skruv :wink:

Här är den bulten jag har i nu. antar att det är original men den se nybytt ut.

Bild

Hej. Dags för besiktning på min 940 s&[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]