Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bengt.th
V70 AWD -02. Handbromsbeläggen lossnar och kilar sig utanpå varandra = Haveri på allt inkl. nav inne i trumman. Då reparerades detta på garanti, fast bilen var 7 år gammal.
Nu har detta inträffat på min V70R -04 och verkstaden har aldrig hört talas om denna garanti...
Någon som känner till denna garanti?
BengtT
av baljbalj
Jag har fått betala 1500:- de två gånger jag råkat ut för det. När jag lämnade bilen idag frågade jag om det men dom tittade bara frågande typ.

Så jag är också intresserad av detta enerverande Volvoproblem.

V70 T5 -05
av baljbalj
Ringde och frågade på min Volvoverkstad igen, lite tydligare den här gången så det inte gick att slingra sig. Allt dom sa var att "jaa, hmm det är en akilleshäl på dessa bilar men det finns ingen Goodwill på en bil från -05 tyvärr"
av Arne
Volvo tjänar stora pengar på att låta kunderna reparera handbromsen, de har inget intresse av att åtgärda denna skitkonstruktion så länge kunderna betalar. :evil: För att slippa de dyra reparationerna så byt handbromsbackar omedelbart då ni känner att nåt skumt hänt med handbromsen. Köp aldrig Volvo originalbackar de är dyrare och limningen är urkass. MECA och Mekonomen har handbromsbackar, undvik däremot Biltemas för de håller inte rätt mått, man får ofta problem då man ska justera dessa. Jag missunnar Volvo att sälja handbromsbackarna eftersom de inte vill åtgärda bristerna.
av Tomisco
En liten fråga till er som haft bromsbackar som separerat:
Har ni märkt något innan det small till? Går det att få en förvarning att det är på gång?
Var och besiktade vår bil idag (V70 -04) och det gnisslade till i bromsarna när man testade
handbromsen. Fick godkänt, men ena sidan (den som gnisslade) nöp betydligt tidigare än den andra.
När man drar åt handbromsen så känns den distinkt och kärvar inget alls. Bör man kolla upp backarna ändå?
Är ju livrädd att det ska smälla till på motorvägen i 110 knyck!! Jag hade loss skivorna i höstas och då fanns inga tecken på att beläggen skulle separera. Jag är noga med att inte dra åt handbromsen efter tvätt eller efter körning
i vått väglag.
av baljbalj
På min bil märks det vid back, det liksom hugger till när man backar när dom har lossnat. Dom lossnar inte av sig själva vid färd.

Men om man bara inser att V70 inte är som andra vanlig bilar och om handbromsen har låst sig på något hjul och man lossar den genom att köra lite framåt och bakåt och det smäller till har det hänt dvs potentiellt kan hjulet tvärlåsa sig när som helst därefter (efter vad jag läst, på min bil har det inte låst sig).

På en "vanlig" bil lossnar beläggen från skivan inte beläggen från sig själva ala V70-style.

Man blir lite full i skratt när man ser Toyota som verkar ta lite allvarligt på att något är galet med bromsarna kalla tillbaks hundratusentals bilar. Undrar hur många olyckor dessa Volvobelägg orsakat världen över. Personerna på VolvoCars som stängde denna kvalitetspunkt utan en kampanj (re-call) på fältet lär inte sova gott. Eller så gjorde dom det i USA där man som företag kan bli stämd till stenåldern.
av Fred
Det sjukaste av allt är ju att de inte ens verkar ha åtgärdat kvalitétsproblemet! Många vittnar ju om att beläggen som säljs av Mekonomen och skruvat.se inte alls har problem med separation. Vad gör Volvo...? Jo, de fortsätter sälja sina farliga belägg utan att ändra leverantör! :evil: Om Mekonomen kan sälja belägg som håller från någon leverantör borde väl Volvo kunna köpa in från samma?!
av tomme
Jag antar att jag hade världens flax när mina belägg fick för sig att lossna, skulle precis backa ut från garaget en morgon när jag märkte att ena bakhjulet stod helt stilla! en halvmeter bakåt för att upptäcka det, sedan bara vålda sig in igen. lossa allting vid vänster bakhjul, hoppas på bästa lycka med att få bort bromsskivan! (några hårda, men bestämda slag med gummiklubba fixade det) bara för att konstatera att bromsbeläggen ligger helt lösa i skivan!!!
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]