Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatteC
Vid ett par morgnar har jag märkt att dieselvärmaren till min xc70 D5 05 inte startat. Jag har programmerat tiduret efter alla konstens regler, har haft gott om diesel i tanken och ett batteri som inte borde vara urladdat då jag tolv timmar tidigare kört 18 mil utan massa start och stop av motorn. Tiduret är ställt på 06.15. Ibland funkar det dock. När jag programmert tiduret och sen dragit ur nyckeln får jag kvittensen "tidur till parkeringsvärmare aktivt". Ändå funkar det inte alltid.

Jag vet att det inte är något fel på dieselvärmaren eftersom den brukar vakna till av tiduret och värma kupén när jag ska köra hem på eftermiddagarna.

Fattar inte vad det kan vara för problem? Om värmaren går igång på eftermiddagarna borde det betyda att själva värmaren inte är trasig. Det är inte heller alltid som värmaren inte går igång på morgnarna, ibland så funkar det bra. Först tänkte jag att det är dåligt krut i batteriet om jag t.ex. varit och handlat, lite start och stop och inte så mycket körsträcka mellan stoppen. Men igår hade jag som sagt kört 18 mil ändå funkade det inte. Tiduret verkar minst sagt lynnigt.

Någon som känner igen problemet eller har någon teori om vad som är problemet?
hade du haft en äldre bil hade jag gissat på dålig cirkulationspump. men det är nog svårt at gissa.
jag har svårt att tro att det är fel på "tiduret"
Läst någonstans nyligen i forumet om liknande. Löstes med programuppdatering. Men det var den värmaren det.
Tror en felsökning hos din volvohandlare är bäst i detta fall.
Samma sak idag. 06.30 var det som att sätta sig i en frysbox. Satte på direktstarten och avvaktade lite. 15-20 minuter senare var det varmt och gott i kupen och jag kunde rulla iväg. Parkeringsvärmaren gick således igång på direktstarten men inte genom tiduret.

Som vanligt hade tiduret gjort sitt jobb på eftermiddagen och det var mysigt värre i bilen när det var dags att ta sig hem vid halvfem.

-Programuppdatering låter ju rimligt. Men jag kan inte fatta varför det "för det mesta" inte funkar om morgnarna. Ibland funkar det ju. NÅgon som har en rimlig förklaring till vad det kan bero på?
Min krånglar när det är kallt ute=dåligt för det är ju då man vill ha värme :) Startar jag bilen så kan jag sen starta värmaren via Direktstart. Har inget bra svar på varför din inte vill starta på tiduret men på direktstart. Min startar inte på direktstart utan att jag har bilen igång. Är det runt 0 grader ute funkar både tidur och direktstart utan problem.

Har nytt batteri på 800CCA och 100Ah som jag dessutom laddar med en Ctek-laddare ganska ofta då jag åker korta sträckor (mindre än 1mil/dag).
vet inte om det är så på en 05 men på nyare är det inte startiden för värmaren man ställer in utan tiden för avfärd, kan det vara så att värmaren redan gort sitt jobb och stannat igen
Gammal tråd men ändå, varför har de gjort så att man programmerar tid för avfärd, testade igår +4 grader ute, då går ju värmaren 30 minuter innan man skall iväg, snacka om att suga ur batteriet, på förra bilen hade jag manuellt tidur, och ställde in när den skulle starta, var ju mycket bättre. Om det är -20 grader ute, går den en timme då? och batteriet är tomt när man skall vrida igång. Kasst, får väl köra med direktstart.
Mäta MAF sensor

Det lilla kikade på när jag gjorde min […]

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]