- tis 23 feb 2010, 23:11
Vid ett par morgnar har jag märkt att dieselvärmaren till min xc70 D5 05 inte startat. Jag har programmerat tiduret efter alla konstens regler, har haft gott om diesel i tanken och ett batteri som inte borde vara urladdat då jag tolv timmar tidigare kört 18 mil utan massa start och stop av motorn. Tiduret är ställt på 06.15. Ibland funkar det dock. När jag programmert tiduret och sen dragit ur nyckeln får jag kvittensen "tidur till parkeringsvärmare aktivt". Ändå funkar det inte alltid.
Jag vet att det inte är något fel på dieselvärmaren eftersom den brukar vakna till av tiduret och värma kupén när jag ska köra hem på eftermiddagarna.
Fattar inte vad det kan vara för problem? Om värmaren går igång på eftermiddagarna borde det betyda att själva värmaren inte är trasig. Det är inte heller alltid som värmaren inte går igång på morgnarna, ibland så funkar det bra. Först tänkte jag att det är dåligt krut i batteriet om jag t.ex. varit och handlat, lite start och stop och inte så mycket körsträcka mellan stoppen. Men igår hade jag som sagt kört 18 mil ändå funkade det inte. Tiduret verkar minst sagt lynnigt.
Någon som känner igen problemet eller har någon teori om vad som är problemet?
Jag vet att det inte är något fel på dieselvärmaren eftersom den brukar vakna till av tiduret och värma kupén när jag ska köra hem på eftermiddagarna.
Fattar inte vad det kan vara för problem? Om värmaren går igång på eftermiddagarna borde det betyda att själva värmaren inte är trasig. Det är inte heller alltid som värmaren inte går igång på morgnarna, ibland så funkar det bra. Först tänkte jag att det är dåligt krut i batteriet om jag t.ex. varit och handlat, lite start och stop och inte så mycket körsträcka mellan stoppen. Men igår hade jag som sagt kört 18 mil ändå funkade det inte. Tiduret verkar minst sagt lynnigt.
Någon som känner igen problemet eller har någon teori om vad som är problemet?
- By v16v