Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
Om man "knackar" på locket på tanken med tändningen på och det börjar surra ett par sekunder är det alltid pumpen som felar. Det är när den ska snurra igång det är för dålig kontakt mot kolektorn. Efter lite "knackning" kan den gå i veckor med lite tur, men byt så fort som möjligt, den är slut :wink:
av 850tösa
Lyfter denna lite då det verkar krånligare än jag förstått det.

Killen som skall hjälpa mig går också bet.

VI kommer inte åt pumpen helt enkelt. Räcker det med att lossa det svarta plastlocket eller skall man lossa alla anslutningar och kablar som går ned genom det svarta plastlocket?
Hoppas någon förstår.

Skall försöka ta en bild och lägga in, lättare att förklara då.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Kanske skrämmer dig nu... När min V70 -99 AWD behövde ny pump så revs hela bakvagnen ner. Kardan och bakaxel fick släppas för det gick tydligen inte att komma åt ifrån bakluckan. Men så borde det ju inte vara på din..?
Edit: kanske blev lurad? Innebär awd att hela bakvagnen måste ner för pumpbyte?
av 850tösa
Jag vet var det sitter, och på så sätt är det lättåtkomligt. Bara att fälla ryggen på baksätet och lossa mattan i bagagen. Därefter lossa ett plåtlock men längre än så kommer jag inte.

Numera känner jag mig som den blondin jag är och erkänner mig slagen och imorgon ringer jag runt till verkstäder. Därefter får jag lösa problemet med att få dit bilen.

Jag vågar helt enkelt inte börja rycka i grejorna själv.
av *pettson*
850tösa skrev:Jag vet var det sitter, och på så sätt är det lättåtkomligt. Bara att fälla ryggen på baksätet och lossa mattan i bagagen. Därefter lossa ett plåtlock men längre än så kommer jag inte.

Numera känner jag mig som den blondin jag är och erkänner mig slagen och imorgon ringer jag runt till verkstäder. Därefter får jag lösa problemet med att få dit bilen.

Jag vågar helt enkelt inte börja rycka i grejorna själv.
Du har ju hittat plåtlocket. Det ska lossas. Därunder finns två slanganslutningar och elanslutningar. Sen ska plasringen gängas loss. Det är oftast där folk går bet. Sen är det inte svårare än att efter ha lossat slangarna (skjutkopplingar) så ska armaturen lyftas upp komplett. Sen byter man pump i armaturen. Sen är det dags för återmontering. :-)-)
Men faktum är att det är inte så dumt att kanske kolla med nån verkstad, har man ändå inte rätt verktyg att utföra jobbet med är det risk att man kanske tar sönder nåt och det blir dyrare i slutändan. Du har ju ändå införskaffat den dyraste biten redan. Nu fick du ju bestämma vilken pump som ska monteras. Hade nån fått bestämma det kanske det blivit en 2500kr pump. Så se det positiva :-)-)
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]