- ons 24 feb 2010, 08:45
Det runda under farsans motorhuv är inte fördelaren utan oljepåfyllningslocket.
B: gnista kan du få med låg spänning såväl som som hög. Testa att lägga en järnbit över polerna på batteriet så ska du se på gnista (obs: skämt, gör det ej). Man har högspänning på stiften för att högre spänning har lättare att "kortsluta" på längre avstånd. Vidare ger kompressionen krav på detta.
Men alla gnistor här i världen kommer inte från 30 000 V tändspolar. Det finns gnistor hemma med 230/400 V samt när min gamla B20 ska startas (det sprakar här o där).
Kondensatorn ska försöka dämpa gnistan mellan spetsarna mest för att öka livslängden på spetsarna. Gnistan är primärspänningen (för er andra den inkommande första dvs den från batteriet. Brutus, jag vet, den kan vara 12 - 14,7 men låt mig göra det enkelt för dom andra) på ex,vis 12 V. En gnista är i sig inte en spänning utan en effekt. Låg ström, hög spänning = tändstift. Hög ström, låg spänning = brytarspetsen.
Brutus, kolla på nätet och följ tändspolen sladdar med högspänning (4-cyl bil är det 5 st). från tändspolen kommer det in en och den skickas i omgångar vidare till tändstiften. Om du fått rotorns högspänning att gå igenom bryytarspetsarna på din just din bil, måste du återkomma och förklara. Vi är alla fascinerade!!
:o