PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Redlös
Brytarspetsarna jordar väl primärsidan på spolen? Isf röstar jag för batterispänning och ganska låg ström över spetsarna... Hade spetsarna jordat pulser på 45kV så hade nog allt i elektrisk väg mer eller mindre exploderat.
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Tror du att lampor och ett separarat tändsystem hör ihop eller..........lär dig...diselnisse.....och v70 har ju många brytare.........
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Leta på nätet tills ni spyr,,,ingen av er har kunskapen om primär eller kondenserad strömstyrka...gå i skolan å lär er.........trött på era .....låtsas veta......
:evil:
av Redlös
BRUTUS skrev:Tror du att lampor och ett separarat tändsystem hör ihop eller..........lär dig...diselnisse.....och v70 har ju många brytare.........
Du har en återkommande tråkig attityd till att börja med. Jo, faktiskt, V70:n har brytarlöst tändsystem. Det har däremot inte min 144, inte heller min fd Rekord. Eller nån av dom andra veteranbilarna jag haft. Inte ens 164an. Det är ju när du bryter kretsen på primärsidan som urladdningen (=gnistan) sker. Bruten krets = öppen brytare. Då är vi överrens om att ingen ström löper över brytaren under tiden gnistan laddas ur? När sedan brytaren sluter så laddar spolen för nästa gnista. Under den tiden ligger det 12 volt över primärsidan på spolen, + från tändningslåset och - via brytaren.
Kan du förklara NÄR det skulle ligga 45kV över brytaren?
av Redlös
BRUTUS skrev:Leta på nätet tills ni spyr,,,ingen av er har kunskapen om primär eller kondenserad strömstyrka...gå i skolan å lär er.........trött på era .....låtsas veta......
:evil:
Strömstyrka? Den mäts i ampere.. Det är högspänning du ackumulerar i spolen..
Senast redigerad av 1 Redlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Frownlayer
Och hur stor är avståndet mellan brytarna egentligen? 10.000v hoppar utan större problem över ett par millimeter. så jag skulle omöjligt tro att det går över 10.000v igenom en brytare på en vanlig b20. och för att lägga till det så håller jag på med el rätt mycket på fritiden, och en konding som ska klara 45.000v skulle vara rätt stor. och betydligt mycket dyrare än de som du köper i butiken.

EDIT: första träffen på google... läs och förstå... BRUTUS: du har totalfel...

http://www.sorman-racing.com/vedbod_fil ... teknik.pdf
Användarvisningsbild
av len
Näru Brutus, jag tror du tillhör dom som gissar hälften och googlar resten. För kunskap om tändspole och brytarspetsar samt kondingen saknar du. Eller så driver du med oss.
Det är bättre att låte dom som kan skriva, för dina inlägg innehåller hela tiden tokfel.
(sedan hör ju lampor och tändsystem ihop. De har ju samma 12 voltskälla. Eller har du separata matningar??)
av CalleV70
Det runda under farsans motorhuv är inte fördelaren utan oljepåfyllningslocket.
B: gnista kan du få med låg spänning såväl som som hög. Testa att lägga en järnbit över polerna på batteriet så ska du se på gnista (obs: skämt, gör det ej). Man har högspänning på stiften för att högre spänning har lättare att "kortsluta" på längre avstånd. Vidare ger kompressionen krav på detta.
Men alla gnistor här i världen kommer inte från 30 000 V tändspolar. Det finns gnistor hemma med 230/400 V samt när min gamla B20 ska startas (det sprakar här o där).
Kondensatorn ska försöka dämpa gnistan mellan spetsarna mest för att öka livslängden på spetsarna. Gnistan är primärspänningen (för er andra den inkommande första dvs den från batteriet. Brutus, jag vet, den kan vara 12 - 14,7 men låt mig göra det enkelt för dom andra) på ex,vis 12 V. En gnista är i sig inte en spänning utan en effekt. Låg ström, hög spänning = tändstift. Hög ström, låg spänning = brytarspetsen.
Brutus, kolla på nätet och följ tändspolen sladdar med högspänning (4-cyl bil är det 5 st). från tändspolen kommer det in en och den skickas i omgångar vidare till tändstiften. Om du fått rotorns högspänning att gå igenom bryytarspetsarna på din just din bil, måste du återkomma och förklara. Vi är alla fascinerade!!

:o
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Nu fick jag igång er, den ända som börjar närma sig svaret vid för hög spänning och ampere, är CalleV70i, en flamtrover vräker ur sig 65000 volt i fördelaren, tänk nu vad som händer med konding och brytare...... :lol:
av LarsBd
Du bör förklara lite tydligare för alla oss som inte förstår riktigt hur man kan ha tusentals volt över brytaren och ändå få tändningen att fungera.
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]