Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Alla
Volvo V70 -00 (Gamla modellen)
Skulle byta spindelled/länkarm på Volvon och lät verkstaden göra detta. Efter bytet står inte ratten rakt vid färd rakt fram.
De hävdar att detta inte påverkar, men faktum kvarstår, ratten står snett c.a. 15% fel.

Är detta hjulinställning?
Kan länkarmsbytet ha påverkat?

Känner ingenting fel med bilen.

/Magnus
Står ratten rätt med glapp i kulled eller/ och bussningar så är det hjulinställning som gäller, någon kan ha ju ha ställt rattläget med glapp i grejorna!
Tack för svar, men förstår inte riktigt vad du menar. Ställt rattläge?
Ratten stod rätt innan länkarmen byttes, men står fel efteråt. Menar du att hjulinställning kan vara gjord med dåliga grejer och när det ny byts ut, så blir det fel ändå?
Ja så kan det vara, de gammla slitna delarna är ju inte identiska i måtten med de nya. Hjulinställning är att rekomendera om man märker att rattläget ändrat sig. Dock kan man nog säga att toleranserna är så pass att man inte brukar göra det vid länkarmsbyte men ska det bli hundra procentigt så är det inställning som gäller.
Enligt framvagnsexpertis kan länkarmsbyte påverka camber/caster och tid är nu bokad fär hjulinställning. Blir smått galen på att ratten inte stämmer, så jag måste åtgärda det oavsett vilket. Om de har rätt eller bara vill ha ett jobb vet jag inte.
Om jag var i din sits skulle jag åka tillbaka o be dom se till att ratten står rakt. Man skulle ju inte acceptera att en målare satt tapeterna upp&ner? Varför har vi så stor respekt för meken? Kanske för att utan honom får vi problem att handla, hämta barn, åka på semester osv. Jaja, detta är en annan diskussion...
gltnils skrev:Jag har bytt länkarm och styrled efter dett var ratten sned. Volvo gjorde fyrhjulsinställning och konstaterade att det var fel hjulinställning. Fick en ny bil efter dettta :D
Är vi i samma forumsdel? 98-05? Fick en ny bil? Nu får du nog utveckla lite...
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw