Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en S60 som krånglar en massa, går väldigt ryckigt och känns väldigt orkeslös. Har fått tips av dom på volvo att mapsensorn/vacuumgivaren som e kopplad till insuget kan gå sönder och ge liknande fenomen.

Motornvarnings lampan lyser och det står "Emissioner Serv. Erfodras" i displayen, och när jag läser av felkoderna till motorn, får jag fram 2 st. En är att tempmätaren som mäter temperaturen ute inte funkar, kommer inte ihåg vad felkoden heter. Och den andra felkoden är att det finns felkoder i instrumenthuset och den heter 531A.

Vilket är ganska konstigt eftersom det inte finns någon felkod att avläsa till instrumenthuset??

Men det jag undrar är om det går att på något sätt mäta upp mapsensorn?

Har förövrigt rengjort spjällhuset och bytt packningen där. Enligt datorn (BOSCH) så är ställvärdet och börvärdet lika under färd med bilen till spjällhuset. Så jag antar att det inte kan vara spjällhuset som bråkar med mig, även om det är det här marelli spjällhuset.

Någon som har några andra tips på vad man kan tänkas kolla upp?

Mvh Fredrik
VolvoFreddan skrev:Hej!

Har en S60 som krånglar en massa, går väldigt ryckigt och känns väldigt orkeslös. Har fått tips av dom på volvo att mapsensorn/vacuumgivaren som e kopplad till insuget kan gå sönder och ge liknande fenomen.

Motornvarnings lampan lyser och det står "Emissioner Serv. Erfodras" i displayen, och när jag läser av felkoderna till motorn, får jag fram 2 st. En är att tempmätaren som mäter temperaturen ute inte funkar, kommer inte ihåg vad felkoden heter. Och den andra felkoden är att det finns felkoder i instrumenthuset och den heter 531A.

Vilket är ganska konstigt eftersom det inte finns någon felkod att avläsa till instrumenthuset??

Men det jag undrar är om det går att på något sätt mäta upp mapsensorn?

Har förövrigt rengjort spjällhuset och bytt packningen där. Enligt datorn (BOSCH) så är ställvärdet och börvärdet lika under färd med bilen till spjällhuset. Så jag antar att det inte kan vara spjällhuset som bråkar med mig, även om det är det här marelli spjällhuset.

Någon som har några andra tips på vad man kan tänkas kolla upp?

Mvh Fredrik

?:-/ Du sier ikke noe om hvor langt motoren er gått,og når hadde du sist service på vogna!?? ??:-/ Er bilen evt gjort noe med, av ikke kyndige?? ?:-/ :-)-)
Sorry :P Länge sedan man använde sig av något forum :) Bilen har gått ca 24 500mil, Har nyligen köpt bilen så jag har inte haft in den på någon service. Men det e full servicebok, och är servad på volvo verkstad.

Det ska inte vara någon okunnig ägare som varit och petat på en massa saker under huven innan. Har själv bytt motor så jag har kontrollerat allt noga på bilen. Och har kollat alla kontakt-stycken och jordpunkter väl.

Och den nya motorn är identisk med den gamla. Men bilen gick likadant innan motornbytet som den gör nu efter motorbyte.

Mvh Fredrik
Tjenare Freddan!
Körde omkring så själv ett tag, problemfri efter att jag bytte reglersensorn som sitter direkt på grenröret före katen.
Du kan ju prova först med en beg från skroten, men se upp så att du får en med rätt nr och fabrikat.
För det finns ju både Bosch o Denso. Kolla kontakten och sladden till sensorn först skadar väl inte. Men ryck inte i för mycket prylar för det kan ju ge felkoder som inte ska vara där ifall du ska söka på dom igen.
midnight skrev:Tjenare Freddan!
Körde omkring så själv ett tag, problemfri efter att jag bytte reglersensorn som sitter direkt på grenröret före katen.
Du kan ju prova först med en beg från skroten, men se upp så att du får en med rätt nr och fabrikat.
För det finns ju både Bosch o Denso. Kolla kontakten och sladden till sensorn först skadar väl inte. Men ryck inte i för mycket prylar för det kan ju ge felkoder som inte ska vara där ifall du ska söka på dom igen.

Tack för ditt inlägg. Jag ska ner på verkstaden i helgen och kolla lite mer på vad det finns för felkoder. Ska även testa en OBD-log som man pluggar in i OBD uttaget som tydligen ska kommunicera med bilen hela tiden och känna av minsta lilla fel.

Men ska kolla upp lambdan och avgasvärdena igen nere på jobbet.

Mvh
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]