Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gelis
Forsbro skrev:Nej det är ingen Airbag, då är det bara att bita ihop och byta helarasket alltså :(
Jag editerade mitt förra inlägg, det måste gå att borra ur låspinnen
av SurGubben
Hej på er!

Jag har drabbats av exakt samma problem. Min bil är också en 960 -91. Rattlåset har slagit till och tändningslåset går inte att rucka. Det är liiite spel i det, men inte mer än 1-2 mm. Nyckeln är mycket sliten, och jag har tidigare varit tvungen att "skaka" den lite för att den skulle gå runt, men jag har aldrig behövt bruka våld.

Jag är lite tveksam till att börja borra på den s.k. "låsklacken". Jag har fått tag i ett utbyteslås med nycklar från skroten, och då ser man att låsklacken bara är en liten del av ett halvmåneformat låsbleck. Om jag borrar bort klacken så har jag ju inte längre någon möjlighet att trycka ned blecket, och då kommer ju låset att sitta permanent fast?

Det jag egentligen behöver få bort, är det som håller låsblecket uppe i position 0, så frågan är om jag helt enkelt ska borra mig rätt ned i låskolven (i hålet för låsklacken)? Alternativt hitta någon som har utrustning för att fräsa ur hela skiten?

Jag vore hemskt glad för ytterligare tips. :)
av SurGubben
Jag har slutat försöka få nyckeln att gå runt, och kommer att plocka fram borren. Frågan är: ska jag gå in ovanifrån eller genom nyckelhålet?

För att illustrera vad jag nämde om låsblecket så kommer här ett par bilder. Den mörka metalldelen är låsblecket, och den bockade biten är den s.k. "låsklacken". Detta kanske belyser mina tvivel om att bara borra bort denna låsklack...

Bild

Bild
Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]