Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Larzan
#382087
Varför har man ett större batteri i en dieselbil egentligen?
Är det för den högre kompressionens skull och orka snurra runt startmotorn?
Fler förbrukare?
#382097
Ja, det är för den högre kompressionen bl.a. Även startmotorn kräver mer effekt, på grund av just kompressionen. Elutrustning torde vara likvärdigt med en bensinbil förutom tändsystemet, men det förbrukningen är inte så krävande.
Användarvisningsbild
av CarMan
#382202
den högre kompresionen kräver en kraftigare startmotor & sen ska vi glöda lite.

detta gör alltså att batteriet bahöver ett högre amper tal (A)
sen för att kunna köra parkeringsvärmare så måste man ha mer Amper timmar (Ah)
Användarvisningsbild
av len
#382368
parkeringsvärmare drar ju lika mycket på en bensinare som diesel. Den drar kanske 35 W dvs inte så mycket. Sådet är ju inte därför dieseln har större batteri. Men kompressionen kräver ett starkare batteri och man pratar om köldstrtström eller startkapacitet. Ett större batteri dvs högre Ah-tal, ger automatiskt högre startkapacitet ( jämfört inom samma klass givetvis).
#382412
Rådlös skrev:Jo, det vill man säkert, men parkeringsvärmare är ett tämligen modernt påfund. Medan dieselbilar alltid har haft generöst dimensionerade batterier.
Skojar du? Parkeringsvärmare är deffenitivt inget som är nytt under solen.. Sitter bland annat orginal i pappas Bubbla från -66..
#382421
Variosboy skrev:
Rådlös skrev:Jo, det vill man säkert, men parkeringsvärmare är ett tämligen modernt påfund. Medan dieselbilar alltid har haft generöst dimensionerade batterier.
Skojar du? Parkeringsvärmare är deffenitivt inget som är nytt under solen.. Sitter bland annat orginal i pappas Bubbla från -66..
Som inte är en diesel :mrgreen:
#382429
Njaaeee, original??? Möjligen monterat vid leveransen från återförsäljaren, men inte original. Det var det däremot i VolksWagen 411, http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Type_4
Där satt det en Ebersprächer för att det var så dålig kupévärme i VW. Dom var kända för detta. Man sa skämtsamt "Det behövs inga säkerhetsbälten i VW, för dom åkande fryser fast!" :) :) Detta var innan lag om bälte hade kommit.
VW 411 var den sista versionen av luftkylda motorer (frånräknat VW Transport). Sedan kom VW Golf och Polo etc. etc. som var vattenkylda, dom första åren på 70-talet. Och värmaren i 411 var i sig ett sista försök från VW-koncernen att moderniserat, kunna hålla sig kvar på marknaden och den position dom hade. Däremot var bilen lite av en pioniär på bilelektronikens område. Alltså föregångare till det vi ser i dag med insprutning och styrelektronik. Första steget, skulle man kunna säga.

Bensin/dieselvärmare, Ebersprächer, Vebasto, Bacho m.fl. har funnits ännu längre tillbaka, men det var tillbehör som eftermoterades. Jag körde taxi en tid på 60-talet. Huvuddelen av taxibilsflottan var då som nu dieselbilar. Ingen av dom bilar jag kom i kontakt med hade någon form av parkeringsvärmare eller något extra tillbehör i den formen. Däremot hade dom kraftigare batterier än motsvarande bensinbilar i samma storlek och motorvolym. Och därmed har vi kommit varvet runt till ursprungsfrågan. En dieselmotor kräver mer startmotoreffekt, därför är batterierna större.

Ett tillägg: Med parkeringsvärmare avses det som behandlas i den här tråden. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=50582
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]