Njaaeee, original??? Möjligen monterat vid leveransen från återförsäljaren, men inte original. Det var det däremot i VolksWagen 411,
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Type_4
Där satt det en Ebersprächer för att det var så dålig kupévärme i VW. Dom var kända för detta. Man sa skämtsamt "Det behövs inga säkerhetsbälten i VW, för dom åkande fryser fast!" :) :) Detta var innan lag om bälte hade kommit.
VW 411 var den sista versionen av luftkylda motorer (frånräknat VW Transport). Sedan kom VW Golf och Polo etc. etc. som var vattenkylda, dom första åren på 70-talet. Och värmaren i 411 var i sig ett sista försök från VW-koncernen att moderniserat, kunna hålla sig kvar på marknaden och den position dom hade. Däremot var bilen lite av en pioniär på bilelektronikens område. Alltså föregångare till det vi ser i dag med insprutning och styrelektronik. Första steget, skulle man kunna säga.
Bensin/dieselvärmare, Ebersprächer, Vebasto, Bacho m.fl. har funnits ännu längre tillbaka, men det var tillbehör som eftermoterades. Jag körde taxi en tid på 60-talet. Huvuddelen av taxibilsflottan var då som nu dieselbilar. Ingen av dom bilar jag kom i kontakt med hade någon form av parkeringsvärmare eller något extra tillbehör i den formen. Däremot hade dom kraftigare batterier än motsvarande bensinbilar i samma storlek och motorvolym. Och därmed har vi kommit varvet runt till ursprungsfrågan. En dieselmotor kräver mer startmotoreffekt, därför är batterierna större.
Ett tillägg: Med parkeringsvärmare avses det som behandlas i den här tråden.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=50582