Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Huzzi
Tjena

Har ett problem med min b234.. Det är olja i vattnet.. Men inte vatten i oljan (än)
Är det någon som haft samma problem? Är de toppackningen? :???:
Tacksam för svar :)

// Jimmy
av Redlös
Automat eller manuell? Automaten delar kylare med motorn, det händer att dom pajar invändigt med ATF i vattnet som följd.
av Redlös
Då kan du nog sikta på byte av topplockspackningen. Men vad du än gör PLANA INTE TOPPEN! Man kan ta ungefär en tiondels mm på en B234-topp, och du vet troligtvis inte om den är planad innan.
av Vovlo_Henrik
Topplocket är 103.5mm högt (+- 0.5mm) från början om du vill kontrollmäta och max bearbetning är 0.3mm :wink:

Max skevhet längsled 0.50mm och tvärsled 0.25mm så toleranserna är stora och har inte motorn varit med om en brutal överhettning så ska det inte vara någon fara :-)-)
Användarvisningsbild
av Huzzi
Okej okej misstänkte det jag också... Men var nämligen så att en polare hade samma problem o bytte toppackning men problem var kvar iaf :???:
av Vovlo_Henrik
Slarvas det med byte av glykol så kan det fräta små gropar i toppen vilket leder till att det kan vara svårt att få tätt utan planing...

Är du säker på att det är olja i vattnet?? Det kan vara andra föroreningar eller att 2 olika typer av glykoler blandats som inte bör blandas...

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]