Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av niklaskull
Sen jag köpte min S80 i Onsdags så har spolarvätskan spökat lite, i början så kom det inget när man torkade rutan påvägen hem från Jönköping där jag köpte bilen. Antar att den bara har fryst och fyller på koncentrerad spolarvätska i Vansbro och vips så funkar det efter nån minut bara.
Sen påvägen hem efter ett tag så kom det fortfarande inget, funderade först om det vore tomt i tanken men ingen varning om det på displayen dock.
Det är fortfarande så att det inte kommer nån vätska, förutom när jag stått i mitt varmgarage ett tag. Låter mycket som att den har frusit men varför gör den det när den är blandad med 1/3 konc. spolarvätska som ska skydda en bit längre än -20C om jag inte misstar mig?

Nu har jag spolat tanken tom och ska fylla på med en större och exaktare blandning konc. spolarvätska mot vatten, Men tror ni att det kan vara nån annan orsak än att det har fryst? Min far undrade om det inte hade fastnat nåt smuts i nån slang eller att den har kommit i kläm men då borde det inte fungera i en varm miljö heller...

Tankar om detta?
Användarvisningsbild
av Nexus
hör du om pumpen går när det är kallt? de där blandningsförhållandena litar jag då inte på.Har blandat så det ska tåla ner mot -30 grader, visst det kommer fram till rutan med fryser till is fast bilen står still och det är runt -10
Jag tror att det är rätt mkt vatten i även koncentrerad spolarvätska nuförtiden.
Häll i en dos med koncentrerad spolarvätska först för att rensa. O har du gott om pengar så häll i metanol ett par liter. Metanol drar med sig all ev vatten som finns i behållare etc.

Jag hade samma probs som du på en långkörning där det trots hög koncentration av spolarvätska, frös precis i munstyckena gång på gång. Jag hällde i en liter metanol och rensade munstyckena från isbildning en sista gång, sen funkade det.

Mvh
Användarvisningsbild
av Svahn
En regel som fungerar bra här uppe i norrland, är hälften Koncenterad spolarv. och hälften vatten. Fungerar "hur kallt det än är".
Användarvisningsbild
av isak
använder samma blandning som du swahn, fryser ändå ibland i munstyckena, men då fortsätter man att pumpa så släpper det om en stund. finns ju så mycket skit på marknaden som det står spolarvätska på! köper utav ett åkeri, de har oftast bra leverantörer. frysningen i munstyckena kommer man inte ifrån, om de inte är elvärme i dem!
isak
Användarvisningsbild
av niklaskull
dieselmagnus skrev:Du har nog en "bottenfrusen" spolartank. Häll på kokhett vatten samt lika del spolarvätska.
Borde det inte släppa när man står i varmgarage då? Ja varmt och varmt, det är 7-8 plusgrader men den borde ju ändå tina upp då väl?
Användarvisningsbild
av niklaskull
Grammse skrev:hör du om pumpen går när det är kallt? de där blandningsförhållandena litar jag då inte på.Har blandat så det ska tåla ner mot -30 grader, visst det kommer fram till rutan med fryser till is fast bilen står still och det är runt -10
Japp, Pumpen går.
Användarvisningsbild
av niklaskull
Svahn skrev:En regel som fungerar bra här uppe i norrland, är hälften Koncenterad spolarv. och hälften vatten. Fungerar "hur kallt det än är".
Ska testa 50/50 och se om det för med sig någon lösning.
Jo, jag håller till i Norrland jag o-så. 50/50 funkar när man vet att spolarsystemet inte innehåller nått "rent" vatten. Men det är med spolarvätskan som med K-spriten, ofta för mycket vatten i innehållet.

Metanol är lösningen, den drar med sig vattnet.

Mvh

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]