PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Lason
Hej.
Någon som sitter inne med nån bra sida som har värmekranar till Volvo 140 innan 73?

Den i min ska läcka, och sen är sladden till, vad det nu är, avklippt.

Enda jag hittat är denna, men den är väldigt mycket dyrare än jag tänkt lägga ut:

http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... 0164-69-72
Bild

Går det ersätta den med en från 740 tro? Det är väll i princip en vanlig vajerstyrd kran på slangen väll?

Har hittat en värmekran på skroten som jag ska kolla först... Men funkar inte den får man väll hitta på nått :)
Användarvisningsbild
av P1800
Visst kan du sätta dit en vanlig kran. Den typ som originalmonterades är tämligen överambitiös med sin termostatfunktion och kapilärrörsgivare I praktiken lär ju de allra flesta ställa ändå värmereglaget på max när de fryser för att sänka när det blir för varmt oavsett typ av ventil.

Till min -74 140 köpte jag en ombyggnadssats från Volvo med en enkel ventil utan termostat. Funkar utmärkt och syns ändå inte under panelerna, vilket är viktigt för oss originalfanatiker! Du kan säkert hitta något från godtycklig bil på skroten om du vill hålla kostnaden nere.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Går ju att bara dra en slang så man får värme hela tiden.

På sommaren öppnar man rutorna och golvventilationen för att svalka ;)

Har förresten en original termostat till volvo 140 liggandes, men ja vet inte om ja vill släppa den
av Frownlayer
Jag gick in på närmsta hydralbutik och köpte en liten ventil med 2 slanganslutningar. sedan drog jag loss plasten och satt dit ett vajerhjul och en fast ögla att dra emot. funkar som original... kostade nog 150kr + lite jobb...
av Lason
Tackar för svaren :)
bensinskalle skrev:Går ju att bara dra en slang så man får värme hela tiden.
Det va så jag kom på vad dom använde som bastu på den tiden ;)

Får åka ut på skroten och kika lite :) Alltid hittar man nått. Jag är ju ingen direkt originalfanatiker, så det blir nog bra :)
Hasse63 skrev:Kran från 240 är väldigt lika och går att använda.
Det är väll 72 och framåt som har liknande kran som 240?

Frownlayer: ingen dum idé... Har ju en hydraulfirma ganska nära :)

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humö[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]