- sön 21 feb 2010, 20:32
#381546
Hej !
Jag har ett stort problem, när jag skulle byta drivknutsdamask yttre på vänster sida så gick det inte att få loss den yttre drivknuten från axeln. I gördetsjälvboken stod så fint att man skulle knacka försiktigt på drivknuten samtidigt som man skulle släppa låsringen och sen dra loss drivknuten från drivaxeln, problemet var bara att det inte fanns nån synlig låsring att släppa så jag provade att knacka rätt så bra en stund och den lossnade väl ca 5mm så att splines blev synliga men där var det stopp.
Mitt nästa steg var att försöka lossa hela drivaxeln istället men både inre och yttre drivknut.
Min tanke var att då lossa den inre knuten från axeln så att jag kunde sätta på den nya damasken den vägen istället, lite mer jobb men borde funka, då hände DET.
Den inre knuten bara ramlade isär och det damp ut 6st kulor och nån form av ringhistoria, OBRA !!!!!
Min fråga är nu om det finns nån som vet om det är möjligt att sätta ihop detta igen ?
Jag provade men med dåligt resultat, men man kanske skall gå tillväga på nåt speciellt vis.
Allt ser helt och fint ut men i allaför många delar :)
Kan man köpa en beg knut och sätta dit och isåfal hur håller den ihop ? som sagt var min bara rasade isär så fort jag fick loss damasken.
Snälla hjälp mig, jag sitter fast med bilen på en lånad lift och det kan bli dyrt
Bilen är en V70 170Hk GLT -99 manuell låda.
Mollan
Jag har ett stort problem, när jag skulle byta drivknutsdamask yttre på vänster sida så gick det inte att få loss den yttre drivknuten från axeln. I gördetsjälvboken stod så fint att man skulle knacka försiktigt på drivknuten samtidigt som man skulle släppa låsringen och sen dra loss drivknuten från drivaxeln, problemet var bara att det inte fanns nån synlig låsring att släppa så jag provade att knacka rätt så bra en stund och den lossnade väl ca 5mm så att splines blev synliga men där var det stopp.
Mitt nästa steg var att försöka lossa hela drivaxeln istället men både inre och yttre drivknut.
Min tanke var att då lossa den inre knuten från axeln så att jag kunde sätta på den nya damasken den vägen istället, lite mer jobb men borde funka, då hände DET.
Den inre knuten bara ramlade isär och det damp ut 6st kulor och nån form av ringhistoria, OBRA !!!!!
Min fråga är nu om det finns nån som vet om det är möjligt att sätta ihop detta igen ?
Jag provade men med dåligt resultat, men man kanske skall gå tillväga på nåt speciellt vis.
Allt ser helt och fint ut men i allaför många delar :)
Kan man köpa en beg knut och sätta dit och isåfal hur håller den ihop ? som sagt var min bara rasade isär så fort jag fick loss damasken.
Snälla hjälp mig, jag sitter fast med bilen på en lånad lift och det kan bli dyrt
Bilen är en V70 170Hk GLT -99 manuell låda.
Mollan
Senast redigerad av 1 mollan, redigerad totalt 0 gånger.