Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej !
Jag har ett stort problem, när jag skulle byta drivknutsdamask yttre på vänster sida så gick det inte att få loss den yttre drivknuten från axeln. I gördetsjälvboken stod så fint att man skulle knacka försiktigt på drivknuten samtidigt som man skulle släppa låsringen och sen dra loss drivknuten från drivaxeln, problemet var bara att det inte fanns nån synlig låsring att släppa så jag provade att knacka rätt så bra en stund och den lossnade väl ca 5mm så att splines blev synliga men där var det stopp.
Mitt nästa steg var att försöka lossa hela drivaxeln istället men både inre och yttre drivknut.
Min tanke var att då lossa den inre knuten från axeln så att jag kunde sätta på den nya damasken den vägen istället, lite mer jobb men borde funka, då hände DET.
Den inre knuten bara ramlade isär och det damp ut 6st kulor och nån form av ringhistoria, OBRA !!!!!
Min fråga är nu om det finns nån som vet om det är möjligt att sätta ihop detta igen ?
Jag provade men med dåligt resultat, men man kanske skall gå tillväga på nåt speciellt vis.
Allt ser helt och fint ut men i allaför många delar :)
Kan man köpa en beg knut och sätta dit och isåfal hur håller den ihop ? som sagt var min bara rasade isär så fort jag fick loss damasken.

Snälla hjälp mig, jag sitter fast med bilen på en lånad lift och det kan bli dyrt

Bilen är en V70 170Hk GLT -99 manuell låda.

Mollan
Senast redigerad av 1 mollan, redigerad totalt 0 gånger.
av mollan
Göra rent går bra men att plocka ihop 6st kulor med ring och drivaxel verkar ju hopplöst, den yttre är ju inga problem för den håller ju ihop hur man än vänder och vrider på den.

Har du nåt tips på hur jag får ihop det som ramlat isär ?
Användarvisningsbild
av Nexus
lossa du bara på inre damasken och sen drog drivaxeln utåt? eller tog du loss delen son går in i lådan oxå?
har du allt löst så måste det ju underlätta stoppa dit det komplett ihopsatt sen.
av mollan
Först lossnade den inre damasken bara och kulorna mm ramla ur, sedan tog jag loss den inre drivknuten ( det som var kvar, typ en tom skål ) och där befinner jag mig nu.
Användarvisningsbild
av Nexus
det kan vara bra struligt få ihop den inre,men testa på alla sett, det som ser rätt ut brukar inte vara det utan då låser knuten.
Löser det sig inte så sväng in på en verkstad och be de plocka ihop knuten. måste bli billigare än leta en beg drivaxel.
av rd350
Problemet brukar vara att man vänder innerdelen fel i förhållande till ytterdelen på knuten, svårt att förklara men kolla en extra gång på grejorna så ser du snart vad som är galet. När man har vänt det rätt så trillar det plötsligt ihop! :wink:
av mollan
Problemet löst :D

Det var med hjälp av mycket fett samt ett jävla klurande för att försöka förstå hur det skulle sitta ihop, när vi väl provat några gånger med det som såg ut och verkade mest logiskt så vände vi helt sonika på vårt resonemang och provade på så sätt som vi definitivt inte trodde det skulle va och då slant det plötsligt in lika lätt som det tidigare tjoffade ut.

Nu vet jag iallafall vad jag INTE skall göra nästa gång jag tar loss drivaxeln igen.

Trägen vinner :P

Tack för hjälpen alla som engagerat sig i mitt problem.

//Mollan
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]