Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatteSm
Hej alla ni här på detta trevliga forum! Är ny här och detta är då följdaktligen mitt första inlägg!

I förra veckan så gjorde jag en grundlig motortvätt på min bil, då motorrummet var nersmort med saltgegga. Bilen är välskött fö.
Lät bilen stå inne i värmen med öppen huv hela dagen för att torka ur ordentligt. Körde mina 5 mil hem från jobbet, inga problem. Dagen efter när jag startade så slocknade inte ETS lampan och bilen gick som en påse nötter och totalt okörbar.
Mera värme, av med batterikabeln och vänta en timme. Startade och körde utan problem, och felet var borta.

I morse när jag skulle till jobbet så startade bilen utan krångel, ut ur garaget och kom 5 kilometer så var det likadant igen.... Hör till saken att här har varit 30 minus i natt.

Bilen har gått 26000 mil och är servad på volvo efter boken.

Ideér någon, är det byte av spjällhus, eller har jag fått in en massa vatten på fel ställe???

Edit: Det sitter en gul etikett på spjällhuset, innebär det då att den är bytt?
Senast redigerad av 2 MatteSm, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av js1
När jag gjorde motortvätt fick jag vatten i tändstiftsbrunnarna trotts alla kåpor och gummimuffar.
Har väl kanske inget direkt samband med ETC men kan vara värt en koll ändå.
Användarvisningsbild
av Nexus
Gul ettikett betyder att spjället är bytt.
Eftersom du har separata tändspolar så är det ganska tätt mot tändstifts brunnarna men vatten har ju en förmåga leta sig in överallt.
av MatteSm
Det var bra med fukt i tändstiftsbrunnarna, men det hjälpte inte speciellt mycket. När spjällhuset är varmt funkar bilen kanon, men ute i kylan så storknar den efter några kilometer.
Åter hemma så testade jag med värmepistolen och ljummade på lite försiktigt, och ja då går den som en klocka igen... Blir inte klok på detta så jag ringde till den lokala Volovoverkstaden och fick en tid på Onsdag morgon.
Användarvisningsbild
av Nexus
min var tvärs om när spjället fela. den gick bra kall men inte varm.'
Vi får hoppas det löser sig utan du måste kasta ut flera tusen på nytt spjäll.
Är det så be för tusan om att de ska ansöka om goodwill så du slipper undan med en viss kostad.
Det borde ju stoppa längre när det redan är bytt en gång...
av MatteSm
Ja jag hoppas verkligen inte att det behöver bytas igen. Har redan kostat på den bilen nog känns det som. Vinkelväxeln rasade förra vintern, och det blev en bra slant. Renoverade bromsarna runt om nyligen... Den har gått sina modiga 26000 mil, men är i väldigt bra skick, och det är den skönaste bil jag haft!

Verkaren hade gott hopp om att det inte skulle behöva bytas spjällhus igen, hoppas verkligen han har rätt....
av MatteSm
En liten uppdatering då;

Bilen var in på verkstad igår, och man gjorde rent spjällhuset och laddade i ny programvara, samt spolade lådan när den ändå var in.

Lådan blev som ny, och det verkade spjällhuset vara med, ända tills i morse när jag skulle till jobbet. Det var 5 "spännande" mil, minst sagt, den dog tre gånger och betedde sig som en känguru några gånger...
Kom till jobbet, svor och ringde verkstaden igen. -Ja, då ser vi ingen annan råd än att stoppa i ett nytt spjällhus. Jaha, ja det var ju grannt....

Sen kom hemfärden. Tänkte att det bli väl spännande, men inte!
Motorlampan slocknade när jag startade, men ETS lampan lyser. Bilen gick som vanligt hela vägen hem, och farthållaren funkade. Ja, vad säger man?

Vet inte riktigt hur jag skall göra, men det är inte så lockande att kasta ut penga på ett nytt spjäll, om det inte är det som är felet, utan att det nu är min motortvätt som ställde till det från början. Det var 15 minus i morse när det krånglade, och 0 ikväll när allt funkade? Vad säger expertisen?
av VXC70
hur gjorde du motortvätten, högtryckstvätt?
ä men motortvätt bara vattenslang och väldigt snäl stråle, och jag brukar ha motorn varmkörd innan jag börjar så vattnet dunstar. och har motorn på under hela processen så man märker om den börjar gå illa eller så.
vatten på bränsle tändboxar strängt förbjudet så bättre är att sata på de skitiga ställena tex insug oså.
resten går ju att fixa upp med plastvårds medel om man tagit bort de värsta....
av MatteSm
VXC70 skrev:hur gjorde du motortvätten, högtryckstvätt?
ä men motortvätt bara vattenslang och väldigt snäl stråle, och jag brukar ha motorn varmkörd innan jag börjar så vattnet dunstar. och har motorn på under hela processen så man märker om den börjar gå illa eller så.
vatten på bränsle tändboxar strängt förbjudet så bättre är att sata på de skitiga ställena tex insug oså.
resten går ju att fixa upp med plastvårds medel om man tagit bort de värsta....
Nej det skulle aldrig falla mig in att sätta Kärchern under huven på bilen, den är förbehållen dom stora fordonen... :wink:

Det blev ett nytt spjällhus för att komma till rätta med problemet, så nu hoppas jag att bilskrället kan gå felfritt ett år till, minst.
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]