- fre 12 feb 2010, 17:59
#378314
Hej igen.
Nu har jag fått igång motorn, äntligen. Här kommer en redovisning på vad som orsakat problemet.
Tändspolen gick sönder, bytte den mot en beg jag hade i garaget och allt fungerade ok.
Bilen kördes hela den dagen och fungerade fint. Sedan stod den still i 2 dagar och skulle användas när det var nästan -20gr. Startade och gick illa, gick orent och misstände, varvade ej upp. Sedan var den helt död, bogsering till garaget.
Såg ingen gnista utan bytte till en annan tändspole och då startade den, men gick illa som jag beskrivit tidigare.
Efter det här bytter tänddelar som jag beskrivit i tråden.
Idag skulle jag montera en HELT NY tändspole 12V (litade inte på den jag hade efter att ha läst era inlägg), samt nya tänddelar.
Men först skulle jag montera tillbaka bränslepumpen efter att jag lossat den och kontrollerat funktionen. Inkommande slang såg sprucken ut så jag bytte den mot en ny, blåste i den gamla och den höll inte tätt om jag höll för andra änden!!
Troligen var detta felet och sedan har jag bytt till en högeffektsspole som smälte bakeliten på brytarna, varvid jag fick 2 fel.
Pumpen pumpade bensin när jag tog av slangen vid förgasaren men det var troligen inte tillräckligt när jag varvade upp motorn.
Jag är bara lite fundersam pådet här med att jag inte såg någon gnista när jag bogserat hem bilen.
Jag hoppas att allt är ok nu. Tack för alla inlägg och råd, de har varit till stor hjälp under tiden jag har famlat i mörkret.
Hälsningar
Micke