PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av len
#372714
nädu Brutus, inga 18 kV över brytarna. Det är primärströmmen den bryter (eller spänningen om du så vill). Vad motståndet gör, beskrev jag nog i inlägget innan (tycker du upprepar vad jag skrev?).
av Amarace
#372740
BRUTUS skrev:Hej,,det har inte med 12 volt att göra, det går lamporna också på, men t-spolen ska helst inte ge mer än 18 000 volt över brytarna, en högeffekt spole utan f-kopplings motstånd kan ge 45 000 volt, motståndet sitter där för att ge 45 000 volt i startögonblicket och sen gå ner till 14 000-18 000 volt, detta för att få kraftig gnista vid start, håll i t-spolens tändkabel och be kompisen vrida på starmotorn, då förstår du vilken stöt en spole ger, prova inte detta gör ont som fan i fingrarna, bara en förklaring på hur mycket volt spolen ger, därav kan brytarna bränna sönder både klacken å plåt-armarna, om du har fel t-spole. mvh BRUTUS
Det där har du missuppfattat katastrofalt.

Högspänningen finns endast i tändspolen och fördelas genom tändkabeln till fördelarlocket och fördelas där med rotorn.
Över brytarna är det mellan 7,5v-14v beroende på tändspole o motstånd.
av swede265
#373206
Tack för alla tips.
Har inte hunnit skruva än, hoppas jag hinner i helgen. Ska låna tändspole och fördelarlock med tändkablar från en fungerande B20, då kan man väl utesluta det sen.
Jag återkommer om resultatet.

Ha de bra
Micke
av swede265
#378314
Hej igen.

Nu har jag fått igång motorn, äntligen. Här kommer en redovisning på vad som orsakat problemet.

Tändspolen gick sönder, bytte den mot en beg jag hade i garaget och allt fungerade ok.

Bilen kördes hela den dagen och fungerade fint. Sedan stod den still i 2 dagar och skulle användas när det var nästan -20gr. Startade och gick illa, gick orent och misstände, varvade ej upp. Sedan var den helt död, bogsering till garaget.
Såg ingen gnista utan bytte till en annan tändspole och då startade den, men gick illa som jag beskrivit tidigare.
Efter det här bytter tänddelar som jag beskrivit i tråden.

Idag skulle jag montera en HELT NY tändspole 12V (litade inte på den jag hade efter att ha läst era inlägg), samt nya tänddelar.
Men först skulle jag montera tillbaka bränslepumpen efter att jag lossat den och kontrollerat funktionen. Inkommande slang såg sprucken ut så jag bytte den mot en ny, blåste i den gamla och den höll inte tätt om jag höll för andra änden!!

Troligen var detta felet och sedan har jag bytt till en högeffektsspole som smälte bakeliten på brytarna, varvid jag fick 2 fel.
Pumpen pumpade bensin när jag tog av slangen vid förgasaren men det var troligen inte tillräckligt när jag varvade upp motorn.
Jag är bara lite fundersam pådet här med att jag inte såg någon gnista när jag bogserat hem bilen.

Jag hoppas att allt är ok nu. Tack för alla inlägg och råd, de har varit till stor hjälp under tiden jag har famlat i mörkret.

Hälsningar
Micke
Användarvisningsbild
av BRUTUS
#381221
Du körde alltså med högeffekt spole utan förkopplings motstånd, det förklarar varför brytarna nästan smällte.....Amarace verkade inte förstå det.....jag va inne på det men...fick volt över brytarna som svar..smart pojk... :evil:
av Amarace
#381286
BRUTUS skrev:Du körde alltså med högeffekt spole utan förkopplings motstånd, det förklarar varför brytarna nästan smällte.....Amarace verkade inte förstå det.....jag va inne på det men...fick volt över brytarna som svar..smart pojk... :evil:

Eh va??

Läs mina inlägg i tråden innan du börjar prata skit. Jag förklarade tydligt att man SKA ha rätt förkopplingsmotstånd till tändspolen (eller inte om nu tändspolen inte ska ha ett förbikopplingsmotstånd).

Det var DU som kom med helt fel information om vilken spänning som går över brytarna.
Användarvisningsbild
av BRUTUS
#382240
Haha,,,lär dig mäta 45000 volt först å snacka inte om 7.5-14, hur mycket tror du brytarna tar imot vid fel spole, mät eller be en kompis vrida på start och du håller fingrarna över gapet på brytarna, berätta sen hur det kändes med (7.5 volt)...... :lol:
Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]

Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]