Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mrj80
ska ta och kollar över spänningen från givarna och kolla tandhjulen. Är som sagt himla skumt iom att lampan tänds vid så olika förhållanden. ibland tänds den nästan på en gång förmodligen vid självtestet och sen nästa gång kan det vara när man svänger eller ökar farten och sen kan den inte tändas på 8 mils resa.
Tackar för dina tips.
Var har du fått reda på ohmtalet till givarna? nyfiken
volvo säger ju att dom inte har dem
av Volvofive
Fluffen skrev:Som jag sa tidigare ska motsåndet vara ca 1000ohm.
Det kan mycket väl vara glapp i en givare som bara visar sig ibland.
Kjenner du til om det er samme givere på 700 som 900 serie? hvor er det lettest å måle motstanden, er det under hjulhuset eller nærmere ABS-hjernen?
Användarvisningsbild
av emwtur
sitter en kontakt på innerskärmarna - följ kabeln inåt från hjulet !
/emwtur
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mrj80 skrev:Var har du fått reda på ohmtalet till givarna? nyfiken
volvo säger ju att dom inte har dem
Jobbar på en Volvoverkstad, och naturligtvis har vi värden på givarna! :)
Men ABS-givarare i allmänhet brukar ligga där i närheten, även på en Opel eller vad som helst. Och är den kass (avbrott) så visar den oftast 100-tal kOhm och uppåt, sällan nånting i närheten av rätt värde. Det gäller induktiva givare, en spole på en magnetisk kärna. Det finns andra typer (på Volvo från 99 och uppåt) som inte går att mäta på samma sätt.
(Såg att jag svarade på ett rätt gammalt inlägg, men men...)

Volvofive skrev:Kjenner du til om det er samme givere på 700 som 900 serie? hvor er det lettest å måle motstanden, er det under hjulhuset eller nærmere ABS-hjernen?
Äldre 700 hade olika givare, men från 89 är det samma som 900.
Användarvisningsbild
av volvo51
emwtur skrev:sitter en kontakt på innerskärmarna - följ kabeln inåt från hjulet !
/emwtur
Kolla dom kontakterna.
På min gamla 745:a räckte det med att ta isär,kontaktspray,sätta ihop så blev det bra.
av Volvofive
volvo51 skrev:
emwtur skrev:sitter en kontakt på innerskärmarna - följ kabeln inåt från hjulet !
/emwtur
Kolla dom kontakterna.
På min gamla 745:a räckte det med att ta isär,kontaktspray,sätta ihop så blev det bra.
På selve ledningen fra ABS-giver er det ingen kontakter på min bil. Det er gummiholdere som kan ligne på kontakter, men ledningen er hel uten avbrudd. Har brukt lys for å sjekke grundig. Finnes ikke. Inne i motorrommet går ledningen til ei strømpe som forsvinner inn i ABS-boksen.
Användarvisningsbild
av volvo51
Då är det nog bara att byta ABSgivaren,kan vara jävlig att få få bort.
Jag blev tvungen att borra bort resterna av den gamla.
av Volvofive
volvo51 skrev:Då är det nog bara att byta ABSgivaren,kan vara jävlig att få få bort.
Jag blev tvungen att borra bort resterna av den gamla.
Kjenner du prisnivået på en ABS-giver?

er det noen her inne som har en teknisk skisse av hvordan den ser ut?
av Volvofive
volvo51 skrev:Jag minns inte priset men jag tror att det var över tusenlappen.
takk, har sett at det er en liten kloss i enden av kabel til abs-sensor, nederst på klossen er en skrue som sikkert løsner sensor fra klossen/kabelen. er det riktig at sensor egentlig sitter innenfor klossen og er bare en liten ting?
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]