Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Buktarn
Hej, har en 740 som har bleve tvärs över.

Den går ryckigt och har lågtomgång. Om jag duttar lite på gasen så motern får lite varv så faller varvtalet ner och ligger och pendlar på 500-750 rpm. Dette händer både när motorn är varm och kall.

När motorn är kall så har den en tendens att vilja dö direkt man släpper gasen. Ungefär samma symptom som jag skrivit innan. Den går även lite ryckigt när jag kör och har dålig gasrespons. Kan bara köra på ettan och tvåan när den är kall, går väldigt ryckigt på trean. Men när motorn kommer upp i arbetstemperatur är detta inget problem längre. Enda som är då är tomgångs bekymret som jag nämnt ovan.

Min fundering är nu vars man ska börja felsöka. Har kollat stift, tändkablar och tändläge. Stiftet närmast kylaren (cylinder nr4?) var lite vitare än dom andra.

Är lite misstänksam på antingen bränslepump eller lambdasonden. Men jag bytta lambda i mitten av december så tycker det är konstigt om den skulle ha pajjat igen.

Kanske finns några goda råd att få av någon är på forumet och kanske någon har haft liknande symptom.

Mvh,
Markus
av Buktarn
Har kollat inställningar på kamremen också nu men allt såg bra ut.
avgassystemet är ju inte det finaste. Läcker ganska mycke runt katalysatorn, kan detta inverka på lambdavärdet??
Användarvisningsbild
av emwtur
läckage INNAN lambdan påverkar , inte efter !
kolla slangen till spjället - veckade saken där...
/emwtur
av Buktarn
Har nu haft lös och rengjort spjällhus, tomgångsmotor, röret från spjällhuset till luftburken och bytt luftfiltret. Men det är fortfarande ingen skillnad.

Fick se att avgasröret läcker i grenrörstätningen. Kan ju vara det som inverkar på lambdan.

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]