NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jackoo
Tänkte vi skulle göra ett försök att ta död på myten om sänkning,

Jag har gogglat och läst allt jag har hittat, där skrivs de att man inte kan sänka en v50 för att de blir problem.
Volvos egna sats som sänker 20 mm eller liknande ska fungera men sänker man 30-40 så får man problem med vibrationer och annat, och drivaxlar går sönder.

Är det någon som har detta problem? eller kan man sänka en v50 35mm som många pratar om utan att de blir problem?

Jag vill inte chansa och hoppas på att det inte blir problem, jag vill veta 100% att det funkar innan jag sänker.

Så skriv ner era erfarenheter.
Nu har jag varit i kontakt med en avdelningschef på Volvo i Falun som hjälpte mig med pris och kunskap. Han personligen rekommenderade att köra med originalsänkning då dessa testats ut noggrant! Det var inte bara för försäljning då jag jobbar med honom på brandkåren också = vän.

Original 20mm kostar 3275:-

Detta är dock ingen mytdödare.. Han kunde liksom inte dementera eller konfirmera.

/Christian
Användarvisningsbild
av s80
Köpte sänkningsats 35mm H&R fjädrar, betalade 3000kr monterat å klart

Kör på sommaren 19" fälgar så det passar galant i och med sänkningen, innan såg det ut som xc look (original höga bak)

så jag kan mer än rekommendera dessa fjädrar

Och väghållningen? Bara positivt, inte alls så stötigt som andra tror......

V50 T5 2004
Användarvisningsbild
av opA
s80 skrev:Köpte sänkningsats 35mm H&R fjädrar, betalade 3000kr monterat å klart
Får man fråga vart du köpte fjädrar + montering för 3000 kr ?
Bara fjädrarna kostar 2600 och att någon mekaniker bara tar 700 spänn när de tar några timmar att byta fjädrarna, vad jag förstått, verkar ganska otroligt :P

Ang. detta med drivaxlarna fick jag detta svar från en kille på Garaget som sänkt sin V50:
x skrev:Har inte haft några som helst problem efter sänkning. Men jag vet att årsmodell 04-06 och då endast tidigt byggda 06:or fått problem med drivaxlar. Finns dock ett räddningspaket hos Volvo för just detta, för nätta 28000KR.

MVH x
Men dom andra 4-5 personerna som jag varit i kontakt med säger att det finns inget att tveka om.. SÄNK BILEN, säger dom till mig då dom inte haft minsta problem under dom åren / året dom haft sänkningen :P
jackoo skrev:Den där chansningen kan bli dyrt för att få den 20mm lägre :P
Fast då handlar det inte om 20mm utan om 35mm med H&R.

20mm får du med Volvo originalsänkning som jag skrev ovan. Dessa är testade och anpassade för V50! Så om du tycker 20mm räcker och vill undvika problem så kanske det är värt att lägga de 600:- extra för att vara på den säkra sidan. Det tjänar inget till att vara dumsnål i fall som dessa tycker jag..

/Christian
Användarvisningsbild
av ThomasT
Jag tycker det låter som en skröna som kanske en orginalverkstad skulle kunna sprida ut, något som startar som en dålig bortförklaring när de vill ducka ett garanti ärende...

Personligen så har alla mina bilar under de 15år jag ägt bil, varit sänkta med lite varierande grad, men mellan 30-60mm. Jag har aldrig haft några problem relaterade till chassits höjd.

Jag har aldrig hört talas någon som får problem med drivaxlar pga sänkningen. Och då deltar jag på lite banträffar där i pricip alla bilar är sänkta samt körs hårt på bana.

Visserligen är jag ganska ny som Volvo ägare, men det vore ganska lustigt om de var ensamma om dessa problem...

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
jackoo skrev:Ta en titt på denna länk: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new

Men jag tycker de låter lite"konstigt" att dom inte skulle gå att sänka men måste va på den säkra sidan
Läs tråden noga...

Trådskaparen har sänkt bilen 20mm(genom att kapa org fjädrarna??!?!?) vilket är samma sänkning som volvos egna sportfjädrar.
Mao så har problemen inget med sänkningen att göra.

Det har redan kostaterats här att tidiga bilar är behäftade med någon form av barnsjukdom som volvo tagit fram ett "räddningspaket" till.

Och det är troligvis genom denna barnsjukdom som rykterna har startat...

.
av jackoo
Alla här menar altså att jag kan sänka min v50 35mm Utan att de blir problem?

Eller 20mm då så är man helt säker på att de inte blir problem.

Jag har inget sportpaket på min från fabrik utan den är HÖG :P

-05a som gått 8k mil om de spelar nån roll...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Håller på att fixa till en V70 d5 2010[…]

244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97