PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#380003
Tjena, skulle behöva lite hjälp med en jeep som ska reggas som a-traktor..
Jeepen; M38a1 (50-tal), med en B18 och valplåda. :D

Låderna är alltså spärrade och klara, så problemet är att jag inte får tag på någon varvtalsregulator till en B18, så som det är just nu kommer motorn att gå på fullvarv.. :(

Måste alltså antingen få tag på en varvtalsregulator, eller hitta någon annan lösning för att motorn inte ska skära.. Någon som har nåt förslag eller en varvtalsregulator liggandes? :)

Tacksam för snabba svar då den ska besiktigas så fort som möjligt.. :mrgreen:

MVH Wille S

[email protected]
#380303
Tjaba=)

Jag vet att det här är struligt å avancerat för man får olika svar beroende på vem man frågar, polare/transportstyrelsen/polisen med flera...

Transportstyrelsen är ingen idé att man ringer å frågar, för dom har noll koll, även "experterna" där.
Man kan vell ringa å fråga polisen också men jag har för mig att det står på deras hemsida att dom hänvisar fordonsfrågor till ts.

Däremot så fick jag det här nr:et av ts: 0771-600 800. Det är till en besiktningsingenjör på bilprovningen, det blev alldrig av att ringa dit själv, men du kan ju prova om du vill :wink:

Du kan kolla här också:
http://www.varvtalsregulator.se/a-traktor

http://www.rlkonsult.se/varvtalsregulat ... 3godKi9MlQ

Jag har även en varvreg till salu=)

En kompis med en 140 b20 a-tralla fick ombes för att han hade enkellåda å varvreg, dock så var snuten som stannade han väldigt sur å grinig av sig, otur :cry:

mvh fille*
#380336
filip2 skrev:Tjaba=)

Jag vet att det här är struligt å avancerat för man får olika svar beroende på vem man frågar, polare/transportstyrelsen/polisen med flera...

Transportstyrelsen är ingen idé att man ringer å frågar, för dom har noll koll, även "experterna" där.
Man kan vell ringa å fråga polisen också men jag har för mig att det står på deras hemsida att dom hänvisar fordonsfrågor till ts.

Däremot så fick jag det här nr:et av ts: 0771-600 800. Det är till en besiktningsingenjör på bilprovningen, det blev alldrig av att ringa dit själv, men du kan ju prova om du vill :wink:

Du kan kolla här också:
http://www.varvtalsregulator.se/a-traktor

http://www.rlkonsult.se/varvtalsregulat ... 3godKi9MlQ

Jag har även en varvreg till salu=)

En kompis med en 140 b20 a-tralla fick ombes för att han hade enkellåda å varvreg, dock så var snuten som stannade han väldigt sur å grinig av sig, otur :cry:

mvh fille*

Okej, tack så mycket :) vad är det för varvreg du har till salu? funkar den på B18 och är den laglig att ha på genom besikningen? :)

men fungerar det verkligen att sätta en elektrisk varvtalsregulator
(http://www.rlkonsult.se/varvtalsregulat ... 3godKi9MlQ) på en motor utan CDI? har inte riktigt förstått det :S

Är det någon som har monterat en sådan varvtalsregulator i länken ovan på en B18 som kan hjälpa? hade ni den genom besiktningen då? :S för mina vänner påstår att det är omöjligt att få igenom den med en elektriska vavtalsreg.. :(
#380346
Utväxlingen ska vara sådan att A-Traktorn inte går fortare än 30km/h (+- 10%) vid max varvtal, max varvtal på din motor är det som Volvo angett och vid detta varvtal får du ha varvtalsregulator annars inte. Så var reglerna när min traktor besiktades, det är några år sen men vad jag vet så har inget ändras mer än att de skärpt reglerna med vad som skall göras karossmässigt :wink: Ring dit du tänkt besikta om du har frågor, många gånger får man prata med personen som har hand om regbesiktningarna och då har du svar direkt vad som är rätt och fel :-)-)
#380388
Kommer inte ihåg vad min varvreg heter men det satt en b20 i min dutt innan å den kommer ju från epan, så de borde vell funka till en b18 också :wink:

Min polare säger också att man inte får igenom en a-tralla igenom bes med varvreg.

Vet inte hur det ska kopplas men den ska ju bryta strömmen till tändstiften vid inställt varvtal.
Här har du en monteringsanvisning:
http://www.rlkonsult.se/pages.php?page= ... anguage=sv

Som du ser på bilden så har dom placerat varvregen i motorutrymmet, gör som det var gjort på min istället; den var gömd vid handskfacket å kablar som gick ut genom brandväggen.
En kul grej som vi också hittade var en liten strömbrytare till varvregen som var gömd innanför själva stolsöverdraget, (eller vad man ska kalla det).
Med andra ord; du har strömmen frånslagen när du är ute å kör (inte 30=) & om du blir stannad av tusse batong så trycker du bara på brytaren å epan gör bara 30km/h :lol:
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]