Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lij
Hej!

Jag har nyss tagit över en 740GL från 1988 och hoppas ni med erfarenhet kan hjälpa mig med ett elfel.

Jag märkte att batteriet laddas ur och började mäta lite. Hittade en läckström på 5A (60W alltså) när jag mätte mellan pluspol och bortkopplad pluskabel. Plockade bort alla säkringar och hade kvar läckströmmen. Då började jag mäta i säkringsboxen istället och upptäckte att samma ström (5A) finns om jag mäter på platsen för säkring 5 (klocka, innebelysning etc.). Denna läckström försvinner alltså inte när jag tar bort säkringen.

Bilen körs inte varje dag och jag är inte säker på att felet finns där hela tiden. Efter att ha haft batteriet inkopplat nästan en vecka utan att köra något, startade den för en vecka sedan utan problem och kördes i 30 min. När den sedan hade stått still 3 timmar var batteriet helt tomt. Sedan dess har den stått med batteriet bortkopplat när den inte körs.

Har ni några idéer på vad som kan vara fel?
Tack för era förslag.
Läckströmmen gick tillfälligt ner till ca 1,5 A ner när jag kopplade bort generator och startmotor och hade alla säkringar urkopplade. Efter att kollat över kontakter och jordanslutningar (och kopplat in och ur batteriet några gånger i den processen) var strömmen nere på 0 med alla säkringar ur men generator och startmotor inkopplade. Jag startade bilen en gång under testandet också.

Nu är läget så att läckströmmen är 0 så länge säkring 1(bränslepump & insprutning) och 5 (innerbelysning etc.) är borttagna, men fortfarande 5 A med någon eller båda av dessa i.

Har ni några idéer om vad detta kan bero på? Hänger de ihop någonstans?
Kan vara radion. Inget konstigt med en sönderklippt och skarvad härva där bakom. Folk som inte förstår bättre använder ju t.ex. sockerbitar för att koppla in radion, saknar man då en strömkabel av nån anledning så mäter man och kopplar in sig på första bästa kabel. Radio och larm är dom största tjuvströmsförbrukarna, så det brukar vara värt att börja där. Tror till och med att radion får sin B+ matning (till minnet) från säkring 5.
Jag har något liknande så min bil. Kan slå rejäla gnistor när säkring 5 tas bort eller sätts i. Funkar halvljus och kupefläkt med tändningen av och säkringar i? Jag har plockat bort min 5 då det bara drabbar klockan. Inte så mycket ström över 1 hos mig men med 5 i drar batteriet slut.

Hej. Dags för besiktning på min 940 s&[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]