MrPeLa: Nej, det ska inte smälla när allhjulsdriften går in!! Det är omärkligt eller näst intill omärkligt! Allt annat bör betraktas som fel.
I mitt eget fall, för 4 år sedan (S60 2,5T AWD, 2004), så smällde det lite när allhjulsdriften gick in. Inte mycket men tillräckligt för att uppfatta ljudet. Min bil hade då behov av att byta hylsan till vinkelväxeln. Och det gick på garantin då bilen bara rullat i 10-15 dagar sedan köpet. Så du borde inte ha problem med att gå skadelös ur detta heller!
Sedan kanske det kan finnas andra orsaken till just ditt problem men hur som helst så ska det ju åtgärdas så du får en fullt fungerande bil. Dock så tror jag du får inrikta dig på att åka annan bil till fjällen tyvärr..(om du lämnar in bilen nu)

. Det tar en dag eller två att åtgärda problemet. Dessutom ska du ju först o främst få en tid för besiktning av bilmek på stället där du inhandlade bilen.
MEN jag skulle även ifrågasätta hur den kunde vara till salu med detta fel!! Det är ju inte okänt och har de inte annonserat för dig att det finns ett onormalt slitage där så är det under all kritik.
Kanske finns det någon forummedlem som har mer kunskaper än du, och bor i närheten av dig, som även kan prova bilen och känna efter?!?
Hur som helst så tror jag att du tveklöst kommer få upprättelse via bilfirman eftersom det inte är att betrakta som traditionellt slitage. Blir det strul så tveka inte att skriva här i tråden så kan vi säkert hjälpa till på något sätt. 20.000 medlemmar med stort kunnande är en bra kunskapsbank att ösa ur!
M V H
--_> Matz
------------------------------------------
http://matzen10.wordpress.com