Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av roffe78
har fixat slangen mellan lmm:en och spjället nollat fel koderna tagit bort kablarna från batteriet och provkört bilen den gick kanon bra i ca 1min och svarade på gasen som den skulle sen svarade den inte på gasen och när jag hade kört med bilen i ca 10 min så tändes lambdalampan igen....parkerade bilen och kollade felkoderna igen och fick koden 113 i 2:ans kontakt (insprutarkabel trasig eller blockerad insprutare)har ryckt kablarna från spridarna och bilen har gått märkbart sämmre för varje kabel jag har ryckt så nu står jag som ett frågetecken igen...//roffe
av Redlös
Vet inte var du har fått info om felkoden någonstans? Hursomhelst, detta gäller:

1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.
av Redlös
roffe78 skrev:så nu har jag kollat felkoderna i uttag 2 fick jag koden 1-1-3 (insprutarkabel trasig eller blockerad insprutare.
uttag 6 fick jag koden 1-4-4 (belastningssignal saknas (given av luftmängdsmätaren i bränsleinsprutningssystemet) styrenheten väljer fullbelastningsinställning och går i "linka_hem"-läge...förstår inte riktigt vad jag ska göra för att fixa dessa fel????
1-4-4 = Lastsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1–4–4.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
LH 2.4 styrenhet defekt.
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång.

Har inget med luftmassemätaren att göra? Inte lätt att felsöka när man inte vet var man ska leta!
av roffe78
info om felkoderna fick jag från volvos rep handbok.....kanske inte stämmer???lambdan köpte jag ju iofs på biltema så det skulle ju kunna vara den som spökar kanske???
av FXWG
Jag vet många som haft problem med just Biltemas Lambda, så chansen är stor att du fått en liknande "kvalitetsprodukt"!!!! :(
av roffe78
så nu har jag bytt lambda och nollat felkoderna och bilen går som en klocka igen...tack alla som skrivit och gett tips och råd...

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]