Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men snälla ni ... kan ni inte lugna ned er 5 minuter och tänka efter lite själva........

1. Visst drar ett däck med för lite luft mer bränsle och slits fortare (helt korrekt)

2. Du kan fylla kväve/nitro och hoppas att det håller trycket lite längre. (och betala 250 kr) argumentet är att kvävet läcker ut långsammare eller inte oxiderar bort som syret kanske gör (helt ok)

är ni med ????

3 Eller så pumpar du in 20 % extra luft på macken d.v.s några hekto mer.... väntar en stund till syret har läckt ut eller oxiderat bort....

Och vips fick du samma resultat, bara kväve/nitro kvar i däcket utan att det kostade en krona !!!!!!!!!!! :-)-)

För övrigt så skulle du däckfirman tömt däcket helt innan fyllning med kväve,vaccum så däcket är tomt, det här däcket är ju fullt med luft av atmosfärstryck ca 1 bar, fyller du upp med kväve till 2 bars övertryck så är ju fortfarande 1/3 "gammal luft" i däcket som aldrig blev uttömd.

Bild
Användarvisningsbild
av uno83
Bara det att de kallar det för "Nitrogen" istället för kvävgas är ju suspekt. Syftet måste ju vara att folk inte ska fatta att det är samma sak som 80% av den vanliga luften.

Och om man nu håller på och kontrollerar trycket hela tiden med "Nitrogen", så leder ju det till att trycket sänks, eftersom man släpper ut lite vid varje kontroll.

Man kanske skulle börja sälja diväteoxid som mirakelmedel för spolarvätska och kylvätska...
av LarsBd
Ett citat från http://www.aga.se/international/web/lg/ ... as/nav_nit notera texten som jag rödmarkerat.
Fördelarna med att använda kväve istället för tryckluft för att fylla däcken är följande:

Mer konstant däcktryck
Långsammare tryckförlust
Förbättrat väggrepp
Ökad livstid för däcken
Ökad bränsleeffektivitet

Många racerbilsteam använder kväve i däcken istället för luft, eftersom kväve har en jämnare expansions- och kontraktionstakt än luft. En liten skillnad i tryck har ofta en radikal effekt på dragkraft och hantering.

Kom ihåg
Användning av kväve eliminerar inte och minskar inte behovet av att kontrollera däcktrycket, eftersom risken för punktering eller långsamt läckage inte elimineras.
Kväve ersätter inte regelbundet underhåll. Däckets maximala livslängd uppnås bara om fordonet och däcken underhålls på rätt sätt. Det betyder regelbunden kontroll av däcktrycket, hjulbalansen och hjulinställningen.
Användarvisningsbild
av ThomasT
AGA skrev:Många racerbilsteam använder kväve i däcken istället för luft, eftersom kväve har en jämnare expansions- och kontraktionstakt än luft. En liten skillnad i tryck har ofta en radikal effekt på dragkraft och hantering.
Lika många kör med torr luft. I race sammanhang så är det fukten i luften som är boven.

.
Användarvisningsbild
av falcon
Verkar som att man får börja fylla däcken från dyktuberna i stället, den luften är iaf garanterat torr iaf :)
Användarvisningsbild
av ThomasT
falcon skrev:Verkar som att man får börja fylla däcken från dyktuberna i stället, den luften är iaf garanterat torr iaf :)
När du är på banan och kör så är det en ypperlig ide.

Glöm inte reducerventilen bara... det blir knas annars... :wink: :D

.
av matzen10
falcon skrev:Verkar som att man får börja fylla däcken från dyktuberna i stället, den luften är iaf garanterat torr iaf :)
Hehe..Ja det låter som ett bra alternativ :-)) Du kanske kan sälja luften till oss forumister med 10% rabatt?! :P

Volvon e ju såld för över 1 år sedan men Fordens sommardäck fick sig en omgång strax efter och visst hålls trycket uppe! Ja, så när som på 0,2 som läckt/pyst ur. Inte illa efter ca: 1,5 år, tycker jag!
Min nuvarande mekaniker (och däck-vandrarhems-ägare) var oxå skeptisk så han går ut i lagårn och kollar dom mellan varven med en sån där liten däcktryckskollare. Och kliar sig i huvet. Han menar på att det borde ha blivit mer frånfälle under tiden som de haft Nitrogen (eller kvävgas för den som hellre vill säga det...) eftersom de förvaras kallt.
När det är dax för skifte om några månader så är jag övertygad om att trycket kommer vara i stort sett samma, precis som efter förra årets vinterförvaring, möjligen har det sjunkit 0,1 ytterligare sedan oktober. Och eftersom däcken är/var lite överfyllda så räknar jag med att åka ytterligare ett år på Nitrogenet innan det är dax att fylla på. Fast då är det väl å andra sidan dax att byta däck och samtidigt pumpa in nytt Nitrogen.
Det är hur som helst bra mycket mindre frånfälle än jag haft tidigare på Forden där man gjorde bäst i att fylla på åtminstone varje månad med 1-2 hekto.
Så... mördande reklam + 110% bullshit = funktionellt! Åtminstone hos mig som använder det i däcken.
Undrar om det finns någon på forumet som använt Nitrogen i däcken och blivit missnöjd av någon anledning?? Det skulle ju vara intressant faktiskt! Först då kan ni som tycker det är skit få något på fötterna. För om jag förstår det rätt så har ni inte använt det utan förutsätter att det inte ska motsvara reklamen? Men intressant vore det om någon mer använt Nitrogen och har samma positiva upplevelse som jag! Eller negativ med för den delen. All konsumentupplysning är bra!
Sedan kan jag väl tycka att 250:- är väl dyrt...Men praktiskt är det hur som helst.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej alla! Intressant tråd!

Jag ser ingen vits att ha det på en vanlig personbil. Se bifogad länk från Amerikanska Motormännen.

http://www.theaa.com/motoring_advice/sa ... rogen.html

På sportbilar har man det som ni kan läsa för att det ger mindre variation av däckstrycket vid hård körning vilket gör bilens egenskaper stabilare från kallt däck till fullt uppvärmt däck. På en racebana tar det ca 4-5 varv innan ett däck är genomvarmt. I de sammanhangen fyller det en funktion men för "Svensson" spelar det ingen som helst roll. Jag kör alltid med 2,7 kilo (samma som polisen för övrigt) vilket är högre än manualen så jag behöver inte ens tänka på att kolla förrän jag byter till vinterdäck.

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]