Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av roffe78
har en 745:a -89:a b230f som har funkat kanon men nu så har den börjat att rycka som fan när man kör och går det lite uppför så är den helt orkeslös...lambdalampan börjar lysa så fort som motorn har blivit varm drar jag ut 1:ans säkring så slocknar lampan men börjar lysa igen efter ett par minuter....bytte lambda för ca ett år sen.....
av roffe78
bränslefiltret bytte jag för ca 3månader sen vet inte riktigt hur man kollar felkoderna men ska försöka kolla dom....
av roffe78
så nu har jag kollat felkoderna i uttag 2 fick jag koden 1-1-3 (insprutarkabel trasig eller blockerad insprutare.
uttag 6 fick jag koden 1-4-4 (belastningssignal saknas (given av luftmängdsmätaren i bränsleinsprutningssystemet) styrenheten väljer fullbelastningsinställning och går i "linka_hem"-läge...förstår inte riktigt vad jag ska göra för att fixa dessa fel????
Användarvisningsbild
av bensinskalle
om nu belastningssignalen kommer från lmm:en så är de väl den som de är fel på. Glapp i kontakten eller fel på själva mätaren.

Insprutarkabel vet ja inte vad dom menar för nå... Kanske så att en spridare inte går ? Starta motorn och så rycker du kontakten på en spridare i taget, om motorn fortsätter gå oförändrat så är det fel på den spridare/ kabel som du precis har tagit bort. Om motorn börjar hacka och går sämre när du rycker en kabel så är spridaren ok.
av roffe78
har ryckt kontakterna på spridarna men där var det inget fel så jag antar att felet ligger på lmm:en tog bort kabeln från den och då höll bilen på att dö sen satte jag dit den igen och då låg varvet på 500 stängde av bilen och startade den igen då var varvtalet normalt igen..prov körde bilen och den var lika orkeslös som förut så det blir väl till att byta lmm:en antar jag...
av Redlös
Innan du byter något så tycker jag att du ska radera koderna och ha batterikabeln av nån timme. På så vis låter du styrenheten börja från noll med standardparametrar. Även om du släcker lampan genom att ta 1:ans säkring så ligger koderna kvar och styrenheten tror att nåt är fel. Därför ska du nolla koderna och köra med bilen tills lampan tänds igen. Då gör du en ny avläsning, och du har färska felkoder att börja felsöka med!
Användarvisningsbild
av emwtur
kolla veckade slangen mellan LMM och spjället. NOGA !
/emwtur
av roffe78
tack för alla tips!!!!var ute nyss och nollade felkoderna och kollade den veckade slangen mellan lmm:en och spjället och hittade ett litet hål i den så förhoppningsvis så är det det som är felet ska fixa det och meddelar sen när "bettan" går som en klocka igen...//roffe
Användarvisningsbild
av emwtur
Min slang såg helt ok ut - om jag lossade den och drog ut den lite så såg den ut som en persienn.
den var skavt hål på flera varv av den - några varv med eltejp fick duga på den bilen
- värdet på tejpen närmade sig bilens värde ....

/emwtur

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]