Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
egentligen inte - nej - åtminstone borde kretsvarningslampan lysa då.
men - kom igen nu.
bromsarna ligger på- dom kan inte göra det utan att beläggen ligger mot skivan.
börja där och jobba inåt !

/emwtur
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Här handlar det om att smörja upp ok , enklast att ta ett i taget med hjälp av en kompis som kan sitta i bilen, låt han trampa på bromsen när du tagit ur ett belägg och lagt en 5mm platta i mellan, då kan du lyfta undan gummit och lägga wd40 och sen pressa tillbaka den kolven, nu pratar jag om bakre ok, främmre skruvavar du loss styrpinnarna om du kan ? kan ha satt sig och då måste du montera av dom och värma med gas....byt bromsvätska i hela systemet, finns dom som kört med samma i 10 år,,,,,då sitter vattnet där...
Användarvisningsbild
av sidhabo
Yes, jag hör er guys :) Planen är att gå igenom ok och hjulcylindrar tisdag kväll.
Under tiden kör jag bilen ändå ... lite måste åka som att kolla på andra bilar ;-// , eftersom min 850 också står nere :cry:

Om jag bromsar försiktigt så går den nästan utan pålägg. Idag fick jag dock ordentligt spök när jag var på väg att kolla en annan bil :shock: Bromsade rätt hårt i en rondell där en bil dök upp oväntat snabbt. Sen hade jag ordenligt pålägg både höger fram och vänster bak. Körde vidare medans det skar i kroppen . När jag var nästan framme så gick pedalen plötsligt i botten. Fint tänkte jag, nu får man äntligen veta vart det sprungit läck.

Kollade den andra bilen en haltimme. Sen letade jag läckor runt alla hjulcylindrar. Snustorrt. Inte en droppe hade gått åt av bromsvätska i påfyllningen. Bilen bromsade ok när jag åkte iväg. Inget pålägg (efter den stått och kallnat).

Vad var det som hände tro. Pumpade flera gånger i botten innan . Precis som jag hade helt läck nånstans.
Var det bromsoljan som kokade ? Det var rejält varmt i fälgarna när jag stannade :roll: Eller pekar det på huvudcylindern ?

Nån som fått detta fenomen ?
av FXWG
Det finns en annons på blocket, huvudbromscylinder 150kr... http://www.blocket.se/orebro/Volvo_960_ ... m?ca=8&w=1 Byt huvudcylinder och bromsvätska, du kan ha rost i systemet oxå, kolla slangnipplar vid gängan i oken. Har du rost där kan själva corden i slangen vara rostig, och då kan gummit expandera när du bromsar,eller lossna och hindra vätskan att passera tillbaka till huvudbromscylindern! Hur mycket skit det kan bli på ett bromssystem kan man bara gissa? jag hoppas du får ihop din pärla och kan njuta av den i många tusen mil till. :D
Användarvisningsbild
av sidhabo
Bytte ok och slangar både vänster bak och höger fram. Höger fram, som jag inte hade hunnit kolla på var riktigt risiga hjulcylindrar. Vänster bak var inte helt kasst, men jag bytte ändå pga tidsbrist. Tid är pengar :(
Så det var inget mysterium, bara samma samma ... kassa cylindrar. :D
Funkar felfritt. Pedalen känns normal igen.
Tack för supporten alla.
Användarvisningsbild
av emwtur
Been there ....
Du beskrev ju att bromsvätskan kokade innan ....
Det betyder vatten i bromsvätskan - om du nu sätter på nya ok så lägg ett par hundringar på ny bromsvätska så håller dom nya oken bättre !
/emwtur

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]