Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Evert
Begriper inte vad det är för fel ?:-/ . Jag har en gammal 940 som för en tid sedan inte fick upp motortemperaturen. Köpte en ny termostat och bytte. Samma problem kvarstår :evil: . Tempgivaren knallar upp ett par mm. Kupé värme är obefintlig. Har svårt att tro att den nya termostaten är trasig. Kan iofs koka och se att den öppnar på rätt grader. Någon som har något tips ?
av FXWG
Jag skulle göra som du föreslagit själv, undanröja tvivlet..återkom senare! :D Mvh Nicke.
av johanLeet
finns det vatten i den som det ska ? låter som om termostaten har hängt sig ( Står öppen hela tiden ) gör som du sa och kolla så att den öppnar och stänger :)

mvh johan
Användarvisningsbild
av sm6vae
Har inget svar men jag har samma problem med min 745:a -90.
Detta problem har inte varit innan utan det har kommit denna vinter, jag plockade ut termostaten och kokade den med en termometer i och den börjar öppna vid c:a 80 grader och är fullt öppen vid 92 grader som det står på den.

Det kommer värme men inte speciellt hett som det brukar vara i en Volvo, trodde först att det har blivit en luftficka i systemet så jag lät den gå en stund utan lock på expansionskärlet men det blir inte bättre.

Kan tändsystemet ha någon inverkan? har varit med om det på gamla bilar där man kunde ställa tändfördelaren men då blev dom istället hetare i motorn, i det här fallet så har det gått åt andra hållet

Snälla kom med ideér!!!!!!!!!!!!!!

Janne
Användarvisningsbild
av emwtur
hur är det ?
blir motorn varm - men ingen värme i kupén ?
eller blir motorn inte varm ?
/emwtur
Användarvisningsbild
av sm6vae
Kylet är kallt, även om bilen står på tomgång, nålen på tempmätaren går upp några millimeter på skalan
Om motorn inte har rätt arbetstemp så borde väl det också påverka bränsle förbrukningen?

Det kommer medelvärme i kupén om jag har max på värmevredet

Jag har 3.5 mil till jobbet, men det hjälper inte om jag ens kör 40mil det blir inte varmare

Janne
av Fors
Hade samma problem i min volvo 940 från 95.
Bytte termostaten som skall öppna/stänga beroende på tempratur på vattnet. Min hade hängt sig så den stod öppen hela tiden och tempmätaren gick som sagt bara upp ett par m,m och den drog Mycket mer bensin än vanligt! bytte denna termometer till en jag hittade på mekonomen för ca 60kr och den hade de på hyllan!

Funkar kalas nu och vet vänner till mig som bytt men har fått ett "måndags exemplar".
Tycker ändå att du skall testa att värma upp vatten och hälla igenom och se vad som händer till att börja med.
Användarvisningsbild
av sm6vae
Jag tror att det är samma fel här, när jag testade termostaten i en kastrull med vatten och jämförde med en termometer då så såg det okej ut men kan väl vara så att den öppnade för tidigt.

Satte en pappskiva framför kylet och då kom värmen, så problemet är väl troligen löst

Janne

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.