Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Anders945
945 -92. Behöver hjälp med vad som är fel. Bromsförmågan har försvunnit ett par gånger, pedalen har så gott som gått i botten. Har då pumpat ett par gånger och då blev allt normalt igen. Felet har dykt upp ett par gånger under vintern med ca en månads mellanrum. Ingen bromsolja har försvunnit. Kan det vara servon eller hjulcylindern med dåliga packningar eller kan en urgammal bromsolja orsaka detta? Det är svårt med felsökning när felet bara har uppståt ett par gånger. Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Ramon
Hej och välkommen till forumet Anders945! Hoppas du skall trivas :D

Försvann bromsverkan helt och hållet? I så fall låter det inte som servons fel. För ifall den krånglar så tappar du bromsverka, men dock går det ju bromsa (på samma vis som när man har motorn avstängd och rullar och bromsar, då är inte servon igång).

Tycker det låter som luft i systemet. I och med att bromsverkan kommit tillbaka efter att du pumpat ett par gånger, kan ju bero på att du pumpat upp trycket. Vet du när bromsvätskan byttes senast? Ifall det var ett bra tag sen så skadar det inte att byta och sen avlufta. Ändå fast inte bromsvätskenivån sjunker, så ska man egentligen byta till fräsch vätska efter en viss intervall. Detta på grund av att kondensvatten etc. skapas efter ett tag. Det är även på grund av detta som man inte bör använda bromsvätska från en öppnad flaska om den vart öppnad i tror det var några veckor (står på förpackning).
av erikeriksson
Hej, kan det inte vara "tätningsringen" på bromskolven vid pedalen.
av Anders945
Tack för svaren. Jag tror inte att bromsverkan försvann helt, jag fick stopp på bilen i alla fall. Men pedalen åkte långt ner mot golvet. Luft i systemet tror jag inte på, det har jag haft förr (en annan bil) samt att det nog räckte med att pumpa en gång, om man kalla det att pumpa. Eftersom bromsarna just nu fungerar normalt tycker jag det är konstigt om det skulle vara luft i systemet.

Bilen har gått 30 000 mil och jag själv har kört 15 000 under ca 7 år och inte bytt bromsolja. Jag antar att intervallet är lite för långt.

Vad är tätningsringen på bromskolven vid pedalen? Var sitter den eller rättare sagt hur kollar och byter man den? Är det tätningsring för vakuumsystemet i servon eller för bromsolja?
av erikeriksson
Hej igen, vet inte om jag använder rätt benämningar men du har ju en hydraulisk broms kolv i en bromscylinder som bromspedalen är kopplad till. På kolven sitter en tätning av gummi som kan ge upp. Det har inget med vakumservot att göra. Tror att det finns renoveringssattser för huvudbromscylindern att köpa.
Användarvisningsbild
av Ramon
Anders945 skrev:Tack för svaren. Jag tror inte att bromsverkan försvann helt, jag fick stopp på bilen i alla fall. Men pedalen åkte långt ner mot golvet. Luft i systemet tror jag inte på, det har jag haft förr (en annan bil) samt att det nog räckte med att pumpa en gång, om man kalla det att pumpa. Eftersom bromsarna just nu fungerar normalt tycker jag det är konstigt om det skulle vara luft i systemet.

Bilen har gått 30 000 mil och jag själv har kört 15 000 under ca 7 år och inte bytt bromsolja. Jag antar att intervallet är lite för långt.

Vad är tätningsringen på bromskolven vid pedalen? Var sitter den eller rättare sagt hur kollar och byter man den? Är det tätningsring för vakuumsystemet i servon eller för bromsolja?
Okej, ja då är det nog något annat. Rep.sats för huvudbromscylinder kostar 220kr till 940 om man kollar på Mekonomens hemsida.
av Anders945
Tack för det! Jag får väl försöka renovera huvudcylindern i första hand. Men det är lite vanskligt att laga fel som bara dyker upp ibland man vet ju inte om man har åtgärdat felet eller gjort något mer eller mindre i onödan.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag skulle nog gissa på huvudcylindern om problemet kommer och går.
Det är lätt att misslyckas med en renovering, kolla vad en ny kostar och fundera på om det är värt en massa jobb och risken att det inte blir bra...

Begagnad cylinder är ju ett alternativ men den mår inte bra av att ligga på hyllan nån längre tid så det är en risk det med.

En sak att tänka på med gamla huvudcylindrar: Undvik att trampa pedalen helt i botten vid luftning eller efter beläggbyte. Det kan ligga lite rost och skräp längst in i cylindern där kolven normalt aldrig är, och det kan riva sönder tätningarna. Då är det bättre att lufta med tryck i behållaren i stället för att pumpa.
av jockedentredje
Hejsan!

Vet inte om någon redan skrivit, såg ingenting efter att kollat igenom tråden lite snabbt.

Har du kollat så att du inte har anliggande bromsar på något utav hjulen?
Jag hade det och efter att ha kört Göteborg-Jönköping och Jönköping-Göteborg i ett streck så hade bromsarna legat på så länge att de blivit så varma att bromsvätskan började koka, då hände EXAKT samma sak på min som du förklarar med din bil. Pedalen bara försvann ner i golvet men efter att bromsarna fått kyla ner sig lite så slutade det. Jag åkte och köpte nya bromsok och bytte direkt, sedan dess har jag inte haft några problem.

Känn med handen på fälgen eller spotta på bromsarna genom fälgarna. Spottet skall inte pysa och koka bort direkt om det inte är så att du legat och bromsat hårt precis eller bromsat länge i backe eller liknande.
Kör en stund och försök undvik att bromsa kraftigt.

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]