- sön 14 feb 2010, 18:05
Så var man framme i Åre, efter ca 90 mils körning eller vad det nu är. Och det enda jag kan säga om min V70II 2.4D Summum är att jag är grymt nöjd!
Vägarna till Åre från Göteborg är som bekant inte dom bästa, många vägar har mycket packad snö, is och är allmänt dåliga. Endå tog man sig fram (Dubbfria) jätte bra, upplevde aldrig några farliga släpp eller spann onödigt mycket vid omkörningar. Gupp och ojämnheter sögs upp enormt bra.
Fast det absolut mest imponerande är förbrukningen..
Som lägst kom jag till 4.6/100km!!! Det var då med 2 personer+skidpackning för en vecka, med snitthastighet på ungefär 85km/h. Det är helt sjukt bra enligt mig, en sån stor bil, med hyggliga fartresurser och packning.
Sett över hela sträckan så landade den på 5.0l/100km. Snitthastigheten var då runt 96km/h. När jag hade min förra 2.5T -07, så var det sällan man kom under 0.9 vid sådana här resor. Nu drog bilen 0.5, och det var ingen fiskörning det var tal om. Ca 10km/h snabbare än hastighetsgränserna (Gps-fart) så runt 100 på 90 vägar och 110-115 på 100 vägar osv.
Grymt nöjd!