Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Hehe, när min fru körde C30 2,0d vaknade jag varje morgon när hon drog igång motorn på uppfarten. Den lät nåt grönjävligt vid kallstart.
av Amli
bilgalen skrev:Fast sen är väl Volvos dieselspisar lite kända för att just vibrera och slammra lite eller? Har ju aldrig upplevt hyrbils Audi så skrammliga som den där C30:n iaf.
Jag hade en en Audi A6 2,0TDI som hyrbil under 2 veckor och den var då inte bättre den vid kallstart och tomgång. Däremot gick den väldigt lent och fint för att vara diesel 4:a när den väl uppnådde arbetstemperatur.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Även om jag gillar dieselmotorns gångkultur och ljud blev jag faktiskt rejält besviken när jag i måndags hade en XC70 D5 AWD My10 som lånebil över dagen.. Märkte ingen direkt skillnad i betende mot min bil.. Svågern har en XC60 D5 AWD MY10 och det är precis samma med den..
av Steff 99
Amli skrev:
bilgalen skrev:Fast sen är väl Volvos dieselspisar lite kända för att just vibrera och slammra lite eller? Har ju aldrig upplevt hyrbils Audi så skrammliga som den där C30:n iaf.
Jag hade en en Audi A6 2,0TDI som hyrbil under 2 veckor och den var då inte bättre den vid kallstart och tomgång. Däremot gick den väldigt lent och fint för att vara diesel 4:a när den väl uppnådde arbetstemperatur.
VAG dieslarna är nog de som låter och vibrerar mest, de känns riktigt gammaldags, Volvon låter mycket vid gaspådrag, men vibrierar tycker inte jag det gör, jag är mer inponerad över att den är viberarionsfri även när den är kall.
Vid jämn fart på landsväg så så kan inte jag höra någon skillnad på en bensin eller diesel motor om vi talar om V70/S80...
Användarvisningsbild
av kave
Steff 99 skrev: VAG dieslarna är nog de som låter och vibrerar mest, de känns riktigt gammaldags,
Ja, VAG dieselarna var ju sist av alla till att gå över till CommonRail. En VAG fyra har inget trevligt ljud över sig alls.
Jag skulle vilja påstå att Volvodieslarna är kända för sina fina gång och trevliga ljud.
En
Så var man framme i Åre, efter ca 90 mils körning eller vad det nu är. Och det enda jag kan säga om min V70II 2.4D Summum är att jag är grymt nöjd!

Vägarna till Åre från Göteborg är som bekant inte dom bästa, många vägar har mycket packad snö, is och är allmänt dåliga. Endå tog man sig fram (Dubbfria) jätte bra, upplevde aldrig några farliga släpp eller spann onödigt mycket vid omkörningar. Gupp och ojämnheter sögs upp enormt bra.

Fast det absolut mest imponerande är förbrukningen..
Som lägst kom jag till 4.6/100km!!! Det var då med 2 personer+skidpackning för en vecka, med snitthastighet på ungefär 85km/h. Det är helt sjukt bra enligt mig, en sån stor bil, med hyggliga fartresurser och packning.

Sett över hela sträckan så landade den på 5.0l/100km. Snitthastigheten var då runt 96km/h. När jag hade min förra 2.5T -07, så var det sällan man kom under 0.9 vid sådana här resor. Nu drog bilen 0.5, och det var ingen fiskörning det var tal om. Ca 10km/h snabbare än hastighetsgränserna (Gps-fart) så runt 100 på 90 vägar och 110-115 på 100 vägar osv.

Grymt nöjd!
av Steff 99
Hisingspansar skrev:Så var man framme i Åre, efter ca 90 mils körning eller vad det nu är. Och det enda jag kan säga om min V70II 2.4D Summum är att jag är grymt nöjd!

Vägarna till Åre från Göteborg är som bekant inte dom bästa, många vägar har mycket packad snö, is och är allmänt dåliga. Endå tog man sig fram (Dubbfria) jätte bra, upplevde aldrig några farliga släpp eller spann onödigt mycket vid omkörningar. Gupp och ojämnheter sögs upp enormt bra.

Fast det absolut mest imponerande är förbrukningen..
Som lägst kom jag till 4.6/100km!!! Det var då med 2 personer+skidpackning för en vecka, med snitthastighet på ungefär 85km/h. Det är helt sjukt bra enligt mig, en sån stor bil, med hyggliga fartresurser och packning.

Sett över hela sträckan så landade den på 5.0l/100km. Snitthastigheten var då runt 96km/h. När jag hade min förra 2.5T -07, så var det sällan man kom under 0.9 vid sådana här resor. Nu drog bilen 0.5, och det var ingen fiskörning det var tal om. Ca 10km/h snabbare än hastighetsgränserna (Gps-fart) så runt 100 på 90 vägar och 110-115 på 100 vägar osv.

Grymt nöjd!
Var det efter färddator eller verklig förbrukning ?
Jag har en snitt förbrukning efter färddatorn på 0,69, en verklig på 0,84 .... de är skillnad de.... :cry:
Steff 99 skrev: Var det efter färddator eller verklig förbrukning ?
Jag har en snitt förbrukning efter färddatorn på 0,69, en verklig på 0,84 .... de är skillnad de.... :cry:

Det är ju efter färdatorn då jag inte har hunnit tanka, men jag kan återkomma när jag har tankat och räknat ut den exakta förbrukningen!
av mellanslag
Kan konstatera att efter kört 400 mil med en v70 2,4D 2010 med snitt förbrukning blandat verkligt 0.71 och 0.65 på datorn, det är en riktigt bra bil går fantastiskt smidigt jämfört med tidigare SAAB 95 03 och BMW 118d 08.
Tar sig lätt fram i snö och på is, går stabilt dit man styr.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]