NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseRe
Artex har en öppning för sidokrockkudden i ryggstödet, som är godkänd av Volvo.
av jumu01
Att sätta dit överdragsklädsel löser ju inte problemet med att sittdynan spricker pga kylan, sedan skulle det inte kännas bra den dagen man säljer bilen och under överdragsklädseln ser det ut som om en katt har härjat.

Det som skulle vara bäst är om Volvo kan ta fram ett ersättningstyg som tål kyla och att inte problemen återuppstår inom några år igen.
Användarvisningsbild
av Fellow
Jag skulle också vilja veta om vi här i Sverige kan hitta någon form av goodwill för detta då det faktiskt är ett känt fel!Jag har en 05a som sätet har varit sprucken på sen 8000 mil och nu har den gått 10500 och pga kylan så fortsätter den spricka. Har inte lust att lägga pengar på att laga detta då jag anser att detta är ett fabrikatsfel. Ska ringa Volvo idag o höra vad dem säger om detta.
av glitch
Återkom gärna med vad de säger Fellow. Jag mailade Volvos support igår, får se om de återkommer.

Faktiskt helt sjukt om man inte tar ett produktansvar för en sån sak. Jag menar såna här saker ska inte kunna hända. Varför har de ett lab som testar tåligheten i klädseln om den sen ändå inte klarar en riktig vinter??
Att man hade en goodwillaktion på tidigare modeller tyder ju på att man trott att problemet är löst men det är det ju bevisligen inte.
av glitch
Fick ett intetsägande svar från Volvo idag där de bad mig kontakta relationsansvarig på den verkstad där bilen är servad/köpt.
Jag hörde då av mig till ÅF och bad om att få prata med "kundrelationsansvarig" och fick prata med vederbörande.
Vi pratade om problemet och han letade runt lite i sina system och slutsatsen var att detta kunde gå på goodwill men att ersättningsgraden är gradvis fallande efter nybilsgarantin gått ut. I mitt fall innebär det att de byter klädseln mot att jag står för 1/3 av kostnaden vilket då blir runt 1500:-

Ska få jobbet gjort om 2 veckor i samband med den bokade servicen.

Positivt att de agerar på problemet men antagligen får man samma undermåliga klädsel igen så problemet kommer tillbaka på sikt. Vad som däremot var jäkligt negativt är att den första killen jag pratade med tvärvägrade och menade på att han hade "hört sig för med en kille som har koll på alla goodwillgrejer" och att det var blankt nej på att få detta åtgärdat eftersom min nybilsgaranti gått ut. Lustigt hur man kan få så olika svar på samma verkstad.
Användarvisningsbild
av Fellow
Då kan jag nog glömma det då min är en 05a :(

Men kontaktade min verkstad och dem skulle ta en kik på detta och återkomma. Hänvisade till tråden här att vi är 'många' som fått våra dynor spräckta pga kylan.
av finnepower
Ringde bilias kundservice på min ort angående sprucket säte. Undrade om de gick på förlängd garanti. Han bläddra i datorn en stund och sa att de inte finns någon garanti som täcker de.
Nehe då får de vara sprucket då, tänker inte lägga 5000kr på de sa jag.

Han svarar då att du kan ju ta de på brandförsäkringen,säga att sätesvärmaren brunnit upp.

Han uppmanade alltså till försäkringsbedrägeri. :shock:
av jumu01
Det är nog så att Volvo i Sverige inte vill känna till sådana problem som spucken klädsel, det verkar vara så att antingen gömmer dom sig i tystnaden (låter bli att svara) eller påföra problemet till att kunden får ta hela smällen sedan verkar det finnas "lirarer" som hänvisar till att försäkringsbolagen skall ta kostnaden så Volvo slipper stå för den, men gemensamt för allt kan bara tolkas på ett sätt att Volvo i Sverige STINKER! :x
av glitch
Finnepower : Det var samma svar jag fick initialt från min verkstad. Sen mailade jag Volvo som hänvisade mig till "kundrelationsansvarig" på min verkstad, sen ringde jag den personen och diskuterade lite och då kom vi fram till att eftersom bilen är så pass ny (2007) så skulle vi göra så att jag fick klädseln bytt mot att jag stod för 1/3-del.
Hämtade ut bilen idag med nya klädseln monterad och klar. Så beroende på hur gammal din bil är så skulle jag inte ge upp så lätt.

/C
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]