Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av twixo
Hej
Jag har en V70-03 med original xenon ljus. Problemet är att styrenheten till xenon:en går sönder. Har haft sönder 2 st på högra sidan nu, men vänstra sidan funkar utan problem. Har kontrollerat säkringar och dom är hela, tycker säkringarna borde tagit smällen istället för styrenheten. Vad har man annars dom till?

Finns det någon som har en aning varför styrenheten går sönder hela tiden?

Tacksam för svar
/Niklas
av Jocke71
Brukar gå sönder pga fukt, styrenheten sitter ju i botten på stålkastaren och kommer det in fukt i lampan så rinner det in i styrenheten. Kolla så lampan är tät och att det inte är fuktigt på styrenheten.
av twixo
Kan du förklara lite mer, menar du att fukten tar sig in i xenon lampan genom strålkastaren och sedan vidare in i styrenheten? Sitter inte styrenheten under strålkastaren o inte i strålkastaren samt att det sitter kablar mellan lampsockeln och styrenheten. För mig känns det som att det är yttre fukt som kommer underifrån som skulle kunna ta sig in i styrenheten. Rätta mig om jag är helt ute o cyklar.

/Niklas
av Jocke71
Kommer det fukt in i strålkastaren så rinner det rakt ner på styrenheten. Hur ser den gamla ut? Är den skadad av fukt eller ser den ut som ny? Nej underifrån kommer det inte. Alla jag har bytt har varit skadade av fukt tyvärr. Placeringen är ju inte den bästa kan man säga. Kanske ditt glas inte håller riktigt tätt när det regnar, blir ju ganska bra press på vatten i motorvägsfart.
av twixo
Svårt att säga om styrenheten ser annorlunda ut ny som gammal, den är iallafall inte blöt. Borde den inte vara helt tät när kontakterna sitter på den?
Jag har nu köpt en ny och funderar att plasta in den samt strypa spolarvätskan på den strålkastaren. Tror du att det kan vara en bra grej?
Jag fattar inte vart vattnet skulle kunna ta sig in i strålkastaren, det är aldrig någon kondens eller fukt på insidan av glaset. Har du varit med om att kablaget har varit dåligt så att det blivit jordfel, typ den kablen med metallhölje, och skulle jordfel kuna förstöra styrenheten?

/Niklas
av Jocke71
Kabelfel har jag inte varit med om. Borde synas på den om den varit utsatt för fukt. Borde synas inne i strålkastaren också. Men du kanske skulle kolla alla kablar extra noga.

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]