Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av timor
Lastbilar brukar ofta ha hela ljusramper med xenon extraljus, att försöka mäta sig i styrka med en lastbil blir svårt.

Då man får en lastbil som möte med dessa starka lampor "dränker" deras ljus nog lättare ifall mötande bil bara har halogen lampor. Om man däremot har xenon kanske lastbilschauffören upptäcker den mötande bilen fortare och därför bländar av sina.. ?

Bara en liten tanke.. kan det vara så ? :roll:
av swedishchef
Severin skrev:
swedishchef skrev:Hade i min förra bil.
Lastbilarna bländade av först om jag säger så...
.
Tillåt mig skratta :lol: :lol:

Så bara för att vissa chaufförer bländande av tidigare än dig så betyder det att du har tokstarka lampor :lol:
Är lastbilarna det ultimata sättet att få reda på om man har starka helljus? Håller inte med

Alla bländar av olika, kan ju vara åt det andra hållet, dom ville inta att du skulle bli bländad av deras lampor eller så va dom för snabba att blända av.

Jag blir bländad av allt helljus,oavsett halogen eller xenon.
Blir inte du det?
skratta på du :D

Och ja, dom brukar ju ha tokmycket starka lampor och brukar således upptäcka mötande bilar senare över krön och runt kurvor. Det jag menar är väll att dom bländade av tidigare än dom brukar för att dom såg mina lampor tidigare då dom var starka. Innan jag hade xenon så upplevde jag att dom bländade av senare.
Sen självklart blir man bländad oavsett, jag kan bli bländad av min kökslampa..

Och ja Timor, du fattade iallafall vad jag menade, kanske var lite otydlig i min text...
av Ruben
jag kan bli bländad av ett stearin ljus och en vacker kvinna. :lol:
Användarvisningsbild
av Severin
Ruben skrev:jag kan bli bländad av ett stearin ljus och en vacker kvinna. :lol:
roligt :lol: :lol:
av volvo944gl
Severin skrev:
Ruben skrev:jag kan bli bländad av ett stearin ljus och en vacker kvinna. :lol:
roligt :lol: :lol:
hahahahahaha.

Jag tänkte på det också.. vart kan man köpa nya reflektorer till 940?
Användarvisningsbild
av Tomas88
volvo944gl skrev:
Tomas88 skrev:Det som ger starkast ljus är 4300k.
4300k är vitare än halogenljuset. Sen finns det många som tycker att 6000k ger det behagligaste ljuset.
Har själv 50w 4300k på helljuset och är nöjd.
Okey. Du har ingen bild på hur ditt ser ut? :P
Du kör en 740 88a?
Nej har en Volvo S40 -01

Jo här kommer en bild på 4300k 50w.

Vänster lampa i bild är vanligt 55w halogen.

Bild
Användarvisningsbild
av timor
Undra om det skulle bli bra om man koppla in 50w Xenon enbart som helljus på 940. Eller bör man kanske skaffa extraljus för att få ut mer av lampan.. ? :roll:
av volvo944gl
timor skrev:Undra om det skulle bli bra om man koppla in 50w Xenon enbart som helljus på 940. Eller bör man kanske skaffa extraljus för att få ut mer av lampan.. ? :roll:
55W menar du? ja jag tror det blir bra ljus. sitter och funderar på om man skall beställa Xenon till helljuset.men måste ha nya reflektorer först o dom kostar 1000:- st
Tomas88 skrev: Bild
Det var en väldig skillnad. men har du inget på halv? el bara på hel?
ta en bild i mörker så man kan se:P om du känner utanpå lampan är det varmt där då?
Användarvisningsbild
av timor
55w kanske det är, ja. Angående värmeutveckling på lampa så ska väl xenon inte bli lika varm som halogen, därav kravet på spolning vid framlysena ?
Användarvisningsbild
av Tomas88
volvo944gl skrev:
timor skrev:Undra om det skulle bli bra om man koppla in 50w Xenon enbart som helljus på 940. Eller bör man kanske skaffa extraljus för att få ut mer av lampan.. ? :roll:
55W menar du? ja jag tror det blir bra ljus. sitter och funderar på om man skall beställa Xenon till helljuset.men måste ha nya reflektorer först o dom kostar 1000:- st
Tomas88 skrev: Bild
Det var en väldig skillnad. men har du inget på halv? el bara på hel?
ta en bild i mörker så man kan se:P om du känner utanpå lampan är det varmt där då?
Det finns med 50w också. (Har jag).
Har ingen mörkerbild men det kan jag väl ta någon gång.
Xenonen gör ju att det inte blir lika varmt. Dock har jag aldrig haft problem med att snö/is inte smälter. Det sitter under samma glas som halvljuset som är halogen.

Nej jag valde att bara konvertera på helljus eftersom jag är rädd för att blända mötande trafik.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]