Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Bogus
Ingen som vet? Kollade efter en liten lucka bak vid taket vid rutan men hittar inget sånt?
Jag vill kunna koppla ordentligt och inte genom någon baklykta eller liknande om ger massa felkoder.
:???:
av blådåren
Jag får göra en koll på nästa 40/50 som droppar in och spana!!.

Men har för mej :???: att jag sett den på väsidan bak under klädseln under sidorutan( stor risk för fel minne!!!) :shock:
av blådåren
Antennförstärkaren på s40 är monterad på hatthyllans vänstra sida under klädseln mao!.

På v50 är den monterad i taket alldeles bakom höger c-stolpe.

Fick kika i ett shema över komponentplaceringar för att få reda på detta då bilarna inte "infunnit sej" :) .

Finns dock ett frågetecken !??, det som är strömanslutning på övriga modeller ser enligt shemat ut som stomjord på dessa??, isf skulle dom börjat med sk fantom-matning till förstärkaren, låter konstigt men ni som har bilarna kan ju mäta på den ensamma 2färgade kabeln i pos 2 på förstärkaren och låta mej veta?!.
av Bogus
Jag har en multimeter hos min pappa. Ska kolla nästa gång jag hälsar på honom. Men om det är 12 volt på denna 2-färgade kabeln på antennförstärkaren, är det då denna som är remoten? Jag kan bilstereo förövrigt men just denna del av elen-läran är jag ganska kass på :roll:
(vad menas med fantom-matning och stomjord?)
av blådåren
ja, du kan använda den mätaren!, sätt den svarta pinnen nånstans på en skruv eller nånstans där du har bra jord och den andra på den tvåfärgade kabeln.
Starta radion och se om du får 12v då samt att spänningen försvinner när den stängs av!!.
Där har du isf din remote som du kan starta steget med !, koppla inget mer än remote där!!, (inga fräna lampor eller nåt sånt!!).

Stomjord är samma som chassijord ,mao minus till bilens chassi och batteri.

Fantom-matning är ett sätt att mata en antennförstärkare med ström, bla vag-bilar använder det, radion matar ut 12v i antennkontakten och matar antennförstärkaren med ström bakvägen sas i samma (antennkabel) som ger signalen från antennen.
av Bogus
Tack så mycket Blådåre!
Idag har jag stått på jobbet och installerat framsystem i dörrarna. Dls reference. Hade tillverkat egna adaptrar i mdf till högtalarna, men insåg att man faktiskt kunde ta ur originalhögtalarna om man bände bort dem lite försiktigt, eftersom de endast satt limmade. Skruvade i de nya högtalarna och monterade diskanterna i diskanthållarna vid backspeglarna. Högtalarna har legat ett tag nu sen jag hade dem i förra bilen så de måste nog spelas in lite igen, men ett klart lyft jämfört med high performance som jag har som original! Nu har man man lite mellanregister igen. Men ska gå in i cd-menyerna och pilla lite på eq:n och finställa det senare.
Passade även på att ta fram värmepistolen och kladda på så mycket asfaltsmatta jag bara orkade. Knacktest visade att det gjorde skillnad.
Jag ska sätta in ett nytt högtalarsystem i bakdörrarna också, men väntar lite med det. Ska även ha in ett ordentligt Rockford Fosgate-slutsteg och är säker på att det kommer att göra ännu mer skillnad. Smidigt att det redan finns ett slutsteg bak i bagaget på bilen, då är det bara att ta remote och högnivå från det med minimal kabeldragning som följd eftersom jag använder mig av det interna högtalarkablaget från bagaget till högtalarna. Strömkabel till slutsteget har jag redan dragit.
8)
av blådåren
Har lekt lite själv ... :lol:
Bild

Bild

Hittade lite gamla Macrom-högtalare på jobbet, vore synd att låta dom bara ligga till ingen nytta :lol: :roll:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Yes det ingick på vparts! Dock ej lå[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]

Finns felkoder? Försök med att dra ut ko[…]