Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mugge
Parkerar man bilen med växeln i så behöver man inte dra handbromsen för att den ska stå kvar. Men börjar det luta för mycket så börjar bilen rulla ändå. Ungefär hur mycket lutning är rimligt att bilen står kvar i? Är det skillnad på diesel och bensinmotor? Tycker mej uppleva att min V50 1.6D rullar lite för lätt med växeln i. Är det normalt eller ska jag bekosta verkstad?
Användarvisningsbild
av Scania
Jag använder alltid handbromsen när jag parkerar. Inbillar mig att det är bra att "motionera" den. Har aldrig haft några problem med handbromsen under mitt nu 40-åriga bilägarliv och jag har kört i princip dagligen.

Jag lägger också alltid i en växel när jag parkerar, 1:an eller 2:an. Ju lägre växel desto större rullmotstånd blir det ju.
Användarvisningsbild
av mugge
Tack för tips om handbroms om än överflödiga - jag är av samma uppfattning att den ska hållas "motionerad".

När jag parkerar på min infart så har jag normalt backen i vilket borde ge det största motståndet. Ändå brukar bilen hacka bakåt en bit trots att jag inte tycker att lutningen är alltför brant.
av Lövet
Den backar ju alltid till dess att motorn komprimerar och bygger upp motstånd. Men detta kanske kan handla om gissningsvis 20-30cm.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Jag har, sen jag tog körkort, fått lära mig att inte använda handbromsen på vintern pga att den fryser fast. Har upplevt detta på en Audi jag hade tidigare.
av Lazy
Håller med "Scania" har på alla mina bilar alltid (35år) lagt i handbromsen + 1:ans växel vid parkering, både vinter som sommar och aldrig haft några problem med det :lol:
av Lövet
Min har nu senaste tiden stått ungefär 1 vecka i taget med handbromsen i när det varit runt 15 grader kallt. Än så länge har inget frusit fast.

Jag fortsätter använda handbroms 8)
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hhm... har ju kört automat de senaste åren där jag i princip aldrig rör handbromsen & förra året införskaffades en manuell folkabuss (utöver Volvon) där jag däremot alltid använde handbromsen... tills nu den här jävla iskalla vintern kom... jaha..vad hände med folkabussen? Jo, handbromsen frös fast så in i h--e... hade ju inte en tanke på att den kunde frysa fast... som tur var släppte kylan efter ett par dagar & bromsjäveln släppte.
Vad händer sedan? Jo, av ren (o)vana tror ni inte jag drog åt den jäveln utan att tänka på det & då tog det typ en vecka innan kylan släppte.
Efter det så var jag så arg att jag hittills inte glömt det igen :)

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]