Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Fis
HEJ! jag var ute å körde med min 965a (B204FT) här om dan när det va 30 minus. gnissel gnissel iiiii frrrrutttt lät de å så nöp ena kamaxeln så kamaxeldrevs bulten gick av :( fick väll för klent med olja av någon anledning:( ungefär alla avgas ventiler vart dåliga. Då skule jag haft en ny topp tänkte jag men visst är det så att en vanlig b234 16v topp passar inte? ??:-/
Användarvisningsbild
av bensinskalle
De ä inte omöjligt att en b234 toppen passar. b200 och b230 blocken är i princip likadana sånär som på att b200 har mindre borrning. Finns säkert andra småskillnader också men de ä den skillnaden jag känner till ;)
av Vovlo_Henrik
Ventilerna i B234 toppen går inte ner i cylindrarna på B204 o.s.v.... Men är den gamla toppen utom räddning?

bensinskalle:B200 är inte lika du tänker nog på B204, saknas balansaxlar m.m på B200 :wink:
av Fis
aha okej :) nej tänkte jag skulle lämna in toppen i dag, så den gå nog å rädda :) men en kamaxel skar ju så det ser väldigt fult ut på ena axeln samt där den har legat,vet inte vad de heter toppen är ju delad å det är den övere delen. men kan man ta övere delen och kamaxlar från en valig b234 då?
Användarvisningsbild
av emwtur
se till att du har ett svar på frågan :
"Varför kom det inte någon olja till kammen ?"
innan du skruvar ihop bilen igen !
/emwtur
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Vovlo_Henrik skrev:Ventilerna i B234 toppen går inte ner i cylindrarna på B204 o.s.v.... Men är den gamla toppen utom räddning?

bensinskalle:B200 är inte lika du tänker nog på B204, saknas balansaxlar m.m på B200 :wink:
Jag tänkte på blocken rent generellt ;) De lär ju vara samma "hålbild" för cylinderskruvarna ( "pinnbultarna" ) mm.

Men som du säger så går väl inte ventilerna in eftersom det är mindre borrning
av Vovlo_Henrik
Fis skrev:aha okej :) nej tänkte jag skulle lämna in toppen i dag, så den gå nog å rädda :) men en kamaxel skar ju så det ser väldigt fult ut på ena axeln samt där den har legat,vet inte vad de heter toppen är ju delad å det är den övere delen. men kan man ta övere delen och kamaxlar från en valig b234 då?
Det vet jag faktiskt inte men värt att kolla upp, jag TROR kamaxelhusen är lika har tyvärr ingen motor i delar så jag kan kontrollera den saken för tillfället :wink: Kamaxlarna har något lägre lyfthöjd på B204FT än B234... Kan vara bra att veta :-)-)
Följ absolut tipset från emwtur!! Annars står du där med krokiga ventiler igen om det saknas olja :(
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Hej, jag kan ta bilder på kamhuset på en b234, så du kan jämföra, men vad jag vet så ska husen vara samma på b204-234.

mvh BRUTUS
av Fis
Det gick fort toppen va tydligen klar nu :D Men de tråkiga va att det verka som om olje pumpen va kass för jag har snörra som fan på drevet men de kommer inte upp nåolja ur kanalen :( kan man byat olje pump genom å ta ner tråget? :???:
av Vovlo_Henrik
Vad är gjort med din topp??

Snurrade du får hand?? Kör med borrmaskin (medurs) och hylsa istället så du får lite fart, gör även så när toppen med kamaxlar kommer på plats :wink: Oljepumpen sitter bakom drevet du snurrade på, kolla noga så ser du... Sitter en sugledning ner i tråget och skulle det vara den som felar så måste tråget ner :wink:

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]