Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 164E
Falk skrev: [...] Innan problemet uppstod körde jag bilen vid ett tillfälle i -25°C några dagar (den hade då gått ca300 mil). Då fungerade dämparna helt normalt trots kylan. Funktionen var då precis som man kan förvänta sig, inte hårdare än på andra bilar jag kört vid motsvarande temperaturer.

Felet uppstod gradvis vid runt 450 mil, började med ett "kluckande" vid första delen av fjädringsrörelsen. Senare tillkom effekten att dämparna blev stumma efter en del av dämparslaget. Felet har gradvis sedan dess blivit värre. Bilen har nu gått nästan 900 mil.
Jag märkte heller inget inledningsvis vid kyla men efter några dagar i -20 till -30 uppmärksammade jag stumnandet mer och mer. Efter någon vecka i samma kyla var det direkt obekvämt att köra på "valkiga" vintervägar. Stumheten höll i sig intill dess temperaturen ökade mot -5 grader och nollan. Min intryck är att det helt saknas infjädring när det blir riktigt kallt, men kanske det i förlängningen kan inträffa att något mer sker (dämparna/infästning går sönder?) och skapar en annan känsla. (Min bil är levererad i slutet av september och har gått 1000 mil)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
164E skrev:
Falk skrev: [...] Innan problemet uppstod körde jag bilen vid ett tillfälle i -25°C några dagar (den hade då gått ca300 mil). Då fungerade dämparna helt normalt trots kylan. Funktionen var då precis som man kan förvänta sig, inte hårdare än på andra bilar jag kört vid motsvarande temperaturer.

Felet uppstod gradvis vid runt 450 mil, började med ett "kluckande" vid första delen av fjädringsrörelsen. Senare tillkom effekten att dämparna blev stumma efter en del av dämparslaget. Felet har gradvis sedan dess blivit värre. Bilen har nu gått nästan 900 mil.
Jag märkte heller inget inledningsvis vid kyla men efter några dagar i -20 till -30 uppmärksammade jag stumnandet mer och mer. Efter någon vecka i samma kyla var det direkt obekvämt att köra på "valkiga" vintervägar. Stumheten höll i sig intill dess temperaturen ökade mot -5 grader och nollan. Min intryck är att det helt saknas infjädring när det blir riktigt kallt, men kanske det i förlängningen kan inträffa att något mer sker (dämparna/infästning går sönder?) och skapar en annan känsla. (Min bil är levererad i slutet av september och har gått 1000 mil)
Ja dämparna går nog kappast sönder pga att olja är trög som sirap. Men bussingarna som håller dämparna tar nog grymt med stryk.
Användarvisningsbild
av micke011
För att inte tala om de som sitter i bilen. Tur man inte fått bort hela julskinkan än.. :)
av Matzz
min blir också tråkig då det blir riktigt kallt , klonkar och låter som dämparna bottnar , har någon bytt dämpare och bilen blivit bra eller är det likadant med nya dämpare , 900 mil på en v70 2.4d -10
Användarvisningsbild
av P1800
När det är kallt skulle jag uppskatta att stötdämparna klarar max 5 cm gropar utan vad som känns som genomslag redan vid -5 till -10C. Detta är normalt enligt Mekanikern på Bilia. Premiumbil? (Ingen bil jag haft sedan mitten av 70-talet har haft sådan problem.)
Användarvisningsbild
av Falk
Nu har jag kört lite efter dämparbytet.

Den nya dämparna fungerar något bättre, men problemet med att de känns stumma efter en del av slaget vid lägre temperaturer finns till viss del även på dessa.
Det kluckande ljudet när man passerar fartgupp eller en mindre knöl i vägen kvarstår även om det det inte är riktigt lika utpräglat längre. (Detta ljudet fanns absolut inte de första 100-tals milen.)
Ljudet låter som om det skulle vara glapp internt i dämparen, glapp i topplagringen eller i någon länkarmsbussning...

Fjädringsupplevelsen när man t.ex. passerar ett fartgupp eller en svacka i vägen motsvarar inte vad man kan begära av en 350-tusenkronorsbil.

Känns som om det kommer att bli ett långdraget projekt att få ordning på framvagnen... :roll:
av volvov70svart
Falk skrev:Nu har jag kört lite efter dämparbytet.

Den nya dämparna fungerar något bättre, men problemet med att de känns stumma efter en del av slaget vid lägre temperaturer finns till viss del även på dessa.
Någon som vet om detta problem er bättre med bilar med nivåregulering? är det samma dempare framme på dessa V70 II med nivåreglering som dessa utan nivåreglering?
av Matzz
volvov70svart skrev:
Falk skrev:Nu har jag kört lite efter dämparbytet.

Någon som vet om detta problem er bättre med bilar med nivåregulering? är det samma dempare framme på dessa V70 II med nivåreglering som dessa utan nivåreglering?
Undrar om någon med r-design eller sportchassie har problem
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej!
Jag har sportchassit (Volvo original sportchassi) på min och det är andra dämpare än de mjukare original. Jag kan i alla fall rapportera att de fungerar utan problem även i kyla. Vägbulor och kraftiga gupp klarar den med bra rörelse och inte som några beskriver att den bara fjädrar in delar av fjädringsvägen. Kanske är det ett annat fabrikat på sportdämparna på sportchassit? I och med att automatisk nivåreglering följde med sportchassit så kan det vara en orsak till varför jag inte känner att de fungerar dåligt bak heller.

Bilen har snart gårr de 400 milen som nämns och jag har även kört i -15 grader utan problem.

Kring resonemanget om bussningar och så så skall det inte vara någon skillnad mellan sportchassie och standard (det enda som skiljer är dämpare, krängningshämmare och fjädrarna). Alltså borde mina busssningar, stag, kulleder etc isf sagt upp sig för länge sedan då bilen är bra mycket stummare än original men jag känner inte att något sådant kan vara fel. Så min gissning är liksom övriga att det är fabrikatet/utförandet på just originaldämparna.

Och instämmer också att dämparna skall klara -20 grader utan att bli hårda. Detta har ju aldrig varit ett Volvoproblem tidigare vad jag vet. OK - viskositeten ökar alltid med lägre temp men att de skall bli helt stumma låter orimligt. Framförallt så arbetar de upp sig snabbt i temperatur så det borde isf vara ett kortvarigt problem.

Skulle vara intressant att höra om ni som kör med de aktiva Four-C dämparna har samma problem?
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Falk
Matzz skrev:Undrar om någon med r-design eller sportchassie har problem
Jag har "det vanliga" chassit med nivåreglering bak (antar att det är samma fjäderben fram oavsett nivåreglering eller ej).

Det lägre sportchassit bör ju ha andra fjädrar men även dämparna borde ju rimligen vara annorlunda specade...
Undrar om slaget (måtten infjädrat/utfjädrat) är lika på "sportdämparna" och de vanliga dämparna. I så fall kunde ju sportdämpare med "vanliga" fjädrar vara en lösning (de flesta svenssonbilar är ju ändå lite "underdämpade" av komfortskäl, så en tuffare dämparkarakteristik kanske är av godo överlag...).
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kort […]