- tor 28 jan 2010, 08:23
Falk skrev: [...] Innan problemet uppstod körde jag bilen vid ett tillfälle i -25°C några dagar (den hade då gått ca300 mil). Då fungerade dämparna helt normalt trots kylan. Funktionen var då precis som man kan förvänta sig, inte hårdare än på andra bilar jag kört vid motsvarande temperaturer.Jag märkte heller inget inledningsvis vid kyla men efter några dagar i -20 till -30 uppmärksammade jag stumnandet mer och mer. Efter någon vecka i samma kyla var det direkt obekvämt att köra på "valkiga" vintervägar. Stumheten höll i sig intill dess temperaturen ökade mot -5 grader och nollan. Min intryck är att det helt saknas infjädring när det blir riktigt kallt, men kanske det i förlängningen kan inträffa att något mer sker (dämparna/infästning går sönder?) och skapar en annan känsla. (Min bil är levererad i slutet av september och har gått 1000 mil)
Felet uppstod gradvis vid runt 450 mil, började med ett "kluckande" vid första delen av fjädringsrörelsen. Senare tillkom effekten att dämparna blev stumma efter en del av dämparslaget. Felet har gradvis sedan dess blivit värre. Bilen har nu gått nästan 900 mil.