PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Klart du kan :)

Mendu måste skarva ihop av m400 och m47 sprängkåpa samt ta lamellen från 264/760, med andra ord inte gjort i en handvöndning.

Samma med M46.
Montera hellre dit en M46 låda. Det kommer inte att hålla med en M47:a eftersom den inte tål vridmomentet från B30. Har en bekant som satte i en M47:a i en 164 trots varningar för detta och den rasade mycket riktigt efter bara någon vecka.
Tack för svaren!
Jo jag läste lite på andra forum direkt efter jag la in det här inlägget (relativt onödigt men ändå :P ) Jag har en bekant som ska hjälpa mig ta isär den växellådan jag har nu, grejen är att det går att åka i bilen bara att det är ett rätt så markant missljud, som inte kommer från någon annanstans än växellådan. Jag kan lägga i alla växlar och åka på dom och kopplingen fungerar felfritt. Någon idee om vad det kan vara? Ett metalliskt ljud som ökar i hastighet när bilen ökar i hastighet, med andra ord inte random...

MVH
kanske ett lager som börjar ge sig ;)

Annars ska du ju kanske försöka leta på en getrag låda som kan tänkas passa.

En sprängkåpa från en b23/b230 går ju att sätta på en b20, och vad ja vet så har b30 samma bultmönster. De som är problemet är ju att växellådan hamnar snett om man skiftar mellan.

Finns ju adapterplattor, går säkert att passa ihop på nåt annat sätt annars ;)

Ska man ha m46 måste man ju ha tag på en från en turbo, för de ä dom som är starkare ( i alla fall enligt de jag har läst )
Sprängkåpan som sitter på B21 med M40 går den använda mot en B30? :???:
bensinskalle skrev:
Ska man ha m46 måste man ju ha tag på en från en turbo, för de ä dom som är starkare ( i alla fall enligt de jag har läst )
Enda skillnaden på lådorna är högre oljetryck så OD:n greppar i hårdare :-)-)
Vovlo_Henrik skrev:Sprängkåpan som sitter på B21 med M40 går den använda mot en B30? :???:
bensinskalle skrev:
Enda skillnaden på lådorna är högre oljetryck så OD:n greppar i hårdare :-)-)

Aha ;) Trodde de handlade om en kraftigare låda helt enkelt :P
bensinskalle skrev:
En sprängkåpa från en b23/b230 går ju att sätta på en b20, och vad ja vet så har b30 samma bultmönster. De som är problemet är ju att växellådan hamnar snett om man skiftar mellan.

DÅ dår du lära dig nåt nytt då ;) B30 har helt annat bultmönster, finns en anledning till att det är få som har M46 på en 164 :)
Det är som jag skrev i mitt första inlägg, man måste skarva ihop två sprängkåpor.
(har M46 på min 164)

Angående oljudet är det nästan garanterat lagren i bottenstocken, en svag länk på en M400.
Amarace skrev:
bensinskalle skrev:

DÅ dår du lära dig nåt nytt då ;) B30 har helt annat bultmönster, finns en anledning till att det är få som har M46 på en 164 :)
Det är som jag skrev i mitt första inlägg, man måste skarva ihop två sprängkåpor.
(har M46 på min 164)

Angående oljudet är det nästan garanterat lagren i bottenstocken, en svag länk på en M400.
Var nästan tvärsäker på att b30 bara var en b20 med 2 extra cylindrar :mrgreen:
B20 och B30 har samma bultmönster. Det där ska väl inte vara så svårt. Försök hitta en låda från 240 med B20 årsmodell 75-76, den har M45 med den sprängkåpan du behöver. Flytta kåpan till en M46 och voila, du har en rakställd overdrivelåda! Sen tror jag att du får använda tryckplattan från B30 med en lamell från t.ex. B21ET (kraftigare än den till B21A) för att lamellen ska passa på lådan. Huruvida du får bygga om kardan och växellådsfäste vet jag inte, men detta receptet funkar i övrigt.
Bränslytryckgivare

Hej ! Jag hittar inte placeringen vart bränsl[…]

Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]