Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hallestrand
Nån som kan knäcka nöten..?
Köpt ny bil. Volvo 965 -91 med klima.
Bytt packningen och planat toppen.
Provkörde inte bilen vid köp så jag vet inte om bilen hade värme då......troligvis inte.

Har ingen värme (eller sjukt dålig) i bilen.
Fläkten flåsar på bra.
Termostaten är ny.
Ny glykol.
Ny värmekran (provat att koppla in slangarna direkt till värmepaketet, ingen skillnad)
Har även plockat bort handskfacket, och kollat så värmevredet rör sej när man vrider reglarset. De funkar.
Alla slangar är varma...båda som går in i värme packetet.
Inge lekade eller vatten som försvinner.
Känns som nått typ friskluftsintag står öppet hela tiden.....men vart sitter dom.....(inte nere vid fötterna iaf)

Är slut på ider nu så snälla....kan nån hjälpa mej att få lite värme i vinterkylan....
av Hallestrand
kan tillägga att jag även kollar vakumventilerna/klockorna vid pedalerna.....ser inget konstigt alla slangar sitter på inge lekage eller konstigt.....har knackat lite på dom och de blir ingen större skillnad...
av rd350
Hej! Man kan spola elementet med vatten och maskindiskmedel. Klämmer man båda slangarna och sätter trädgårsslangen direkt på elementet kan man få ut mycket skit. Har toppackningen varit gången kan mycket väl någon terrorist varit framme med kylartätning. Funkar kanon att fördärva värmeelement med! Kör vattnet från båda hållen och spola noga bort allt maskindiskmedel. Kommer det ut små "korvar" så är det kylartätning. Ett ganska ovanligt fel är att skovelhjulet på vattenpumpen släpper, har ej varit med om det på någon Volvo men på Audi och annat skumt är det rätt vanligt. Lycka till!
av pade85
tjena

Det verkar som du har samma problem som jag har på min 940 med ecc. Har kollar allt men kan inte hitta vad felet är. skriv gärna vad det var som krånglade om du får det att fungera. kan tillägga att i värsta fall kan det vara tätningen vid luftspjället som läcker och då är det bara att plocka ner hela skiten tyvärr.

mvh patrik
av Hallestrand
ja nu är de såhär....jag spolade kylsystemet.....dock bara med vattenslangen såg inget direkt kleg......men de vart mkt bättre men långt ifrån bra.....nu slipper jag frysa i bilen men ja måste alltid ha fullvärme för att de ska va behagligt....så helt okej är de inte.....

ska hälla i kylarrens idag och låta de stå ett tag....sen spola de igen och hoppas på mer värme.....

Återkommer med resultatet....
Användarvisningsbild
av hansa
Hej! Prova med att trycka ihop kylarslangen med båda händerna snabbt och kraftigt upprepade ggr så får du ur eventuella luftfickor i värmepaketet.
Mvh Hasse
av pade85
ja prova det. Om det inte fungerar så kan du prova att plocka bort värmekranen som sitter i motorutrymmet på den översta slangen som går till elementet. är det några speciella luftutblås som det blåser kalluft från? mvh patrik

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]