Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förutsätting: Bil och motor är varma men man behöver stå still ett tag med bilen, säg en halvtimma tex vänta på någon, lämna på dags osv vad är då bäst om man vill att det ska vara varmt i bilen? Vi pratar dieselmotor så det är inga slitageproblem som bensinare har då de inte gillar att köras på tomgång lite längre stund..

A. Slå på direktstart bräsnlevärmare
+Känns politiskt korrekt.
-Sämre för mijön då värmarn saknar rening
-laddar ur batteriet
+lätt att låsa med värmaren igång

B. Köra på tomgång
-Känns politiskt inkorrekt.
+Bättre för miljön då motorn har partikelfilter och katlysator
+laddar upp batteriet
-svårt att låsa med värmaren igång

Både drar ju lika mycke bränsla ca 0.6 l/h har jag för mig så det är ju ingen skillnad.

Själv lämnar jag heller bilen på än låter värmaren stå och tuffa då jag fodrar hästarna så är batteriet uppladdat och det blir inga märkbara avgaser till skillnad från värmaren som lukar "fotogen agaser."

Hur tänker ni?
EFI93 skrev:Tror inte en diesel på tomgång i -20 håller värmen en halvtimme så jag tänker använda värmaren vid dylika tilfällen.
Kan mycket väl vara så, har bara gjort detta vid-15 och då var det inga problem att hålla "varmt och gott" i bilen när det stod på tomgång.
Jag tycker du slår huvudet på spiken och jag skulle förmodligen också använda bränslevärmare även om det är tvivelaktigt ur både miljö och hälsosynpunkt. Just därför att det inte är politiskt korrekt att stå på tomgång, även om det är bättre. Men bäst är ju att vare sig använda bränslevärmare eller tomgångskörning. Helt orenade dieselavgaser i stadsmiljö låter inget trevligt alls.
enbart värmaren. Då motorn är varm innan, startar den lätt såvida inte batteriet är skräpigt. Går bilen på tomgång, lär värmaren troligen starta i alla fall. Om det är -15 på morgonen, är tidsvinsten liten om du startar bilen (dvs tomgång + brännare) eller bara startar brännaren, då själva motorarbetet på tomgång bidrar ganska lite till att värma kylvattnet.
Ifråga om utsläpp, vad skiljer en oljepanna i en villa jämfört med dieselbrännaren? Om nu det är tillåtet att värma hela sin villa med en dylik värmekälla, värför skulle det vara mer problematiskt att värma en bil en timme på samma sätt?
Nu är det knappt någon som värmer sin villa med olja. Men ur miljösynpunkt borde det vara lika illa. Ett problem med dieselvärmaren är om den används i stadsmiljön, då den bidrar att försämra den redan dåliga luften och bidrar till hälsoproblem.
MattiasD skrev:Nu är det knappt någon som värmer sin villa med olja. Men ur miljösynpunkt borde det vara lika illa. Ett problem med dieselvärmaren är om den används i stadsmiljön, då den bidrar att försämra den redan dåliga luften och bidrar till hälsoproblem.

Haha, vilken påstående.

Så i landsbygden så bidrar inte dieselvärmaren till att försämra miljön?

Nä för det är ju inte samma luft som blåser över hela världen..... Snacka om instängt tänkande men så är ofta miljödebatten.

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]