- ons 03 feb 2010, 10:27
#374648
Förutsätting: Bil och motor är varma men man behöver stå still ett tag med bilen, säg en halvtimma tex vänta på någon, lämna på dags osv vad är då bäst om man vill att det ska vara varmt i bilen? Vi pratar dieselmotor så det är inga slitageproblem som bensinare har då de inte gillar att köras på tomgång lite längre stund..
A. Slå på direktstart bräsnlevärmare
+Känns politiskt korrekt.
-Sämre för mijön då värmarn saknar rening
-laddar ur batteriet
+lätt att låsa med värmaren igång
B. Köra på tomgång
-Känns politiskt inkorrekt.
+Bättre för miljön då motorn har partikelfilter och katlysator
+laddar upp batteriet
-svårt att låsa med värmaren igång
Både drar ju lika mycke bränsla ca 0.6 l/h har jag för mig så det är ju ingen skillnad.
Själv lämnar jag heller bilen på än låter värmaren stå och tuffa då jag fodrar hästarna så är batteriet uppladdat och det blir inga märkbara avgaser till skillnad från värmaren som lukar "fotogen agaser."
Hur tänker ni?
A. Slå på direktstart bräsnlevärmare
+Känns politiskt korrekt.
-Sämre för mijön då värmarn saknar rening
-laddar ur batteriet
+lätt att låsa med värmaren igång
B. Köra på tomgång
-Känns politiskt inkorrekt.
+Bättre för miljön då motorn har partikelfilter och katlysator
+laddar upp batteriet
-svårt att låsa med värmaren igång
Både drar ju lika mycke bränsla ca 0.6 l/h har jag för mig så det är ju ingen skillnad.
Själv lämnar jag heller bilen på än låter värmaren stå och tuffa då jag fodrar hästarna så är batteriet uppladdat och det blir inga märkbara avgaser till skillnad från värmaren som lukar "fotogen agaser."
Hur tänker ni?
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.