- sön 24 jan 2010, 21:27
#371009
Tändförljden är 1 5 3 6 2 4
Nolla motorn, med andra ord första cylindern ska vara i övre dödläge vid tändfasen. Sätt dit din rotor, och då ser du vart den pekar. Sätt då på fördelarlocket och sätt 1:ans tändkabel i den kontakt som är närmast, har du inte rört själva fördelaren ska de passa av sig själv direkt, men har du haft loss den och inte satt tebax den exakt så får du vrida fördelaren så den kommer ungefär rätt för kontakten i locket med ett litet försprång.
Jag är osäker på åt vilket håll rotorn snurrar, har för mej den går motsols på de äldre snurrorna. Men de kollar du enkelt genom att ta av fördelarlocket och veva runt motorn för hand, så ser du åt vilket håll rotorn snurrar och då är de bara att sätta tändkablarna åt det hållet.
När du får igång motorn ska förtändningen vara ca 15-18 grader har ja för mej, är inte riktigt säker på de