NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om det är så att man chippar sin bil så har man antagligen bättre koll på bilen med allt vad det innebär oljebyten filter osv, original så kan den vara i vilket land som helst med vilken kvalitet på drivmedel som helst, det är det som vovlvo ställer in bilen för den SKA starta i nordpolen & gå i sahara, tror inte man kan få den cert chippad i alla länder.
I Sverige har vi "bra" standar på drivmedel oljor osv, & om man chippar så bryr man sig om sin bil & sköter den. (så tror jag de tänker iaf)
Jag skulle återkomma till min volvoverkstad på fredag och boka tid för uppgradering så jag hoppas de är klart då.
Beträffande försäkringsfrågan så finns följande inlägg på forumet:
cirrus35 skrev:Polestar och försäkring.
Någon har skrivit att försäkring och skatt ökar om man gör en Polestar trimmning.
Innan min uppgradering som skedde igår :D så kollade jag försäkringen med Volvia. Deras svar var att om man gör Polestar så ändras INTE försäkringspremien, men om man chiptrimmar "ej original" så stiger premien.
När det gäller skatten på bilen efter en trimmning så är det väl så att även den är oförändrad på en 2.5FT eftersom Volvo garanterar att CO2-värdena är oförändrade och det är det som ligger till grund för fordonsskatten.
FiddeUBC skrev:Okey, Då får jag vänta tills D5 kommer då. Någon som vet vad som händer med försäkringspremien? Blir det ännu dyrare att ha bilen försäkrad?
turbodream skrev:Kör man med polestar så borde de säkert registreras med mer hästar. Bara en tanke dock
Det skulle förvåna mig om de håller koll på detta. Och även så, tvivlar jag på att den skulle justeras. Inte ens T5:an är speciellt dyr att försäkra enligt flertaliga uppgifter i forumet.

Polestaroptimering oaktat, är det förstås alltid viktigt att kolla premierna hos f-bolagen. Av de sex bolag jag ringde, låg tre bolag på på 3900:-, tre bolag på 5900:-, trots i princip samma innehåll. (och utan optimeringen, förstås)
Jag har haft 3 trimmade bilar, dock av autotech och smällt 1 av bilarna.
Har alltid haft Volvia och bilen jag smällde har jag fått en whiplashskada från olyckan och varit sjukskriven i 4 månader. Dem visste att bilen var trimmad men brydde sig inte ett skit. Dem sa att dem inte ersätter mig för trimmet som var i däremot.
Så fick avdrag för stötdämpare, fälgar, avgassystem och trimchip på ersättningen.
Men INGA invändningar att min bil var modifierad.
Varje besiktning jag varit på så har dem inte påpekat att bilen skulle gått "bättre".

Visst det är helbilsgodkännande idag men såvitt jag vet så kommer inte besiktning eller bolag bry sig så länge man inte öppnar upp motorn, byter turbo, grenrör, större intercooler och verkligen går frän 220hk till 500hk. Då ifrågasätter dem säkerligen.
Var i kontakt med Bilia i tisdags, då var inte T5:an klar för uppgradering, men den information de hade fått från Polestar var att alla modeller som skulle varit klara jan./feb. för uppgradering kommer att finnas klara innan mars månads utgång, det beror tydligen på de väderförhållanden som varit!
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 25

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024