- ons 06 jan 2010, 10:12
#362159
Har en S40 T5 med motorvärmare samt kupéuttag. Min andra bil är en Laguna också med motorvärmare och kupéuttag. Nu är det så att jordfelsbrytaren löser då jag kopplar in S40:n men inte Lagunan. Jag har dryga 300mA i jordström då Volvon är inkopplad så inte konstigt den löser (ska ju lösa på 30mA)
Men nu kommer det konstiga, kopplar jag in sladden i ett uttag inne i tvättstugan som går på samma jordfelsbrytare som i carporten så löser den inte vilket den borde om det är fel någonstans i värmaren eller kablaget i Volvon. Är det fel på uttaget i carporten? Nej då borde den ju lösa när jag kopplar in Lagunan, eller?
Som ni förstår blir jag inte klok på detta då jag inte kan lokalisera felet. Det bör tilläggas att vissa dagar så löser den inte när jag kopplar in Volvon i carporten???
Nå, någon som har några kluriga ideér?
Fenomenet började helt plötsligt för ca 2-3 veckor sedan helt utan att något hänt. Lagom till att kvicksilvret ligger under -10, kan det vara en anledning? Inte troligt men inte uteslutet. Nu är det att köra utan jord inkopplad i stickproppen och utegångsförbud för barnen medan värmaren är på hehe.
Men nu kommer det konstiga, kopplar jag in sladden i ett uttag inne i tvättstugan som går på samma jordfelsbrytare som i carporten så löser den inte vilket den borde om det är fel någonstans i värmaren eller kablaget i Volvon. Är det fel på uttaget i carporten? Nej då borde den ju lösa när jag kopplar in Lagunan, eller?
Som ni förstår blir jag inte klok på detta då jag inte kan lokalisera felet. Det bör tilläggas att vissa dagar så löser den inte när jag kopplar in Volvon i carporten???
Nå, någon som har några kluriga ideér?
Fenomenet började helt plötsligt för ca 2-3 veckor sedan helt utan att något hänt. Lagom till att kvicksilvret ligger under -10, kan det vara en anledning? Inte troligt men inte uteslutet. Nu är det att köra utan jord inkopplad i stickproppen och utegångsförbud för barnen medan värmaren är på hehe.
Nuclear power rules!