NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en S40 T5 med motorvärmare samt kupéuttag. Min andra bil är en Laguna också med motorvärmare och kupéuttag. Nu är det så att jordfelsbrytaren löser då jag kopplar in S40:n men inte Lagunan. Jag har dryga 300mA i jordström då Volvon är inkopplad så inte konstigt den löser (ska ju lösa på 30mA)
Men nu kommer det konstiga, kopplar jag in sladden i ett uttag inne i tvättstugan som går på samma jordfelsbrytare som i carporten så löser den inte vilket den borde om det är fel någonstans i värmaren eller kablaget i Volvon. Är det fel på uttaget i carporten? Nej då borde den ju lösa när jag kopplar in Lagunan, eller?
Som ni förstår blir jag inte klok på detta då jag inte kan lokalisera felet. Det bör tilläggas att vissa dagar så löser den inte när jag kopplar in Volvon i carporten???
Nå, någon som har några kluriga ideér?

Fenomenet började helt plötsligt för ca 2-3 veckor sedan helt utan att något hänt. Lagom till att kvicksilvret ligger under -10, kan det vara en anledning? Inte troligt men inte uteslutet. Nu är det att köra utan jord inkopplad i stickproppen och utegångsförbud för barnen medan värmaren är på hehe.
Det kan även vara fel på jordanslutningen i tvättstugan, så att den inte löser ut. Kortslut den blå neutralen och jorden så ska jordfelsbrytaren slå av strömmen.
gissar att det är en kombination av 2 sjuv strömmar som tillsammans blir för stor för jordfelsbrytasn

1 har du is i botten på uttaget på bilen.
2 ligger sladdarna likadant, ellr viks dom olika när du proivar de olika uttagen
3 blir den nån skillnad om du skivtar cupeflekt mellan bilarna
Gissar att du har två fel ?
Elutaget i carporten har ingen fungerande jordning :oops:
Krypströmmen till jord genom bildäcken blir liten ....

Felet i bilen kan vara vämeelementet som läcker ström till jord beroende på temperatur.

Fundering vad händer om du vrider stickkontaken 180grd kan påverka krypströmar i kontater och skadade isoleringar
Jag har kollat så att elektrikern inte glömt koppla jorden i vägguttaget i tvättstugan då vi byggde huset men det går att få jordfelsbrytaren att lösa ut där med. Konstigt är att att jag har 300mA jordström i uttaget i carporten men nästan inget i uttaget i tvättstugan då Volvon är inkopplad. Med Lagunan har jag ingen jordström i något av uttagen.
Har även provat att vrida kontakten så man "flyttar" fasen men det hjälper inte.
Nej imorgon blir det att lyfta bilen och tvätta alla skarvar och kontaker då jag gissar att det är mycket salt och fukt i dom från pendlingen på E6 mellan Trollhättan och Ringhals. Ljummet vatten sedan elektronikspray för att driva ut fukten kanske hjälper.
Tack för alla ideér och tankar.
kan det vara så enkelt så man glömt eller koplat in jordledningen felaktigt i Renaulten. Utan jordledning kan inte jordfelströmbrytaren lösa
CarMan skrev:Utan jordledning kan inte jordfelströmbrytaren lösa
Jo, det kan den. Den är konstruerad så att den mäter summan av strömmen i ledaren (fasströmmen) och återledaren (nollströmmen). "Summaströmmen" är normalt = 0. Avviker den med >30mA (personskydd) eller >300mA (brandskydd) så löser jordfelsbrytaren ut oavsett om uttaget är jordat eller ojordat.

Jfr: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare
Var ska strömmen läcka ut, om man bort jordkabeln?
strömen som går ut ur fasen, måste ta vägen tillbaka i nollan eller skydsjorden.
I ett hus kan ström läcka tillbaka via rörledningar & marken, så dessa på olika sätt är anslutna till Skydsjorden. men en bil står ju helt isolerat. strömmen kan ju inte gå upp i rök

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]