Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Om oljefällan ser sölig ut så är det garanterat dags för översyn! Och vänta inte till "nån annan dag", det är mycket mer jobb att byta t.ex. packboxarna till kam- och mellanaxel än att rengöra vevhusventilationen. Eller när packboxen bakom kopplingen ger upp...
då ska jag ta tag i vevhusventilationen... vet ju dock inte när det är gjort innan, så det kanske redan är packboxen bakom kopplingen som gett sig? eller borde det mer eller mindre rinna ur motorn då? kan man märka om den gett sig? lamellen borde väl vara full av olja då?
har idag kollat närmre på vevhusventilationen, och kommit fram till att jag borde lossa på insuget... behöver jag det för att komma åt oljefällan? nåt speciellt och tänka på när jag lossar insuget? vad behöver kopplas bort osv?... nån beskrivning?
Det är väl inte så mycket att tänka på egentligen, skruva lugnt och systematiskt. Sitter inte så många kablar och slangar på det så det brukar ge sig av sig själv var allt ska sitta när man sätter ihop det igen. Det enda du behöver skaffa är en ny insugspackning och ev. en spjällhuspackning om du känner för att göra det rent också. Insugspackningen går sällan att rädda nämligen.
Nej, kopplingen slirar oftast inte när packboxen läcker. Det sprutar liksom inte ut direkt. Dock så droppar det garanterat från dränhålet som Henrik skrev om packboxen är kass.
så i princip är det lossa åtta bult och nån slang och kontakt eventuellt? hur blir det med felkoder osv? ska jag ta loss batterikabeln? eller behövs inga kontakter lossas? jag tänkte på tomgångsmotorn följer den med när insuget lossas?
Ta loss vad du behöver bara! Staget ner till motorfästet måste lossas t ex. Det är väl mest bränsleslangarna man helst vill slippa lossa.

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]