Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ampe
I morse när jag körde iväg så hade bilen fryst inatt pga för klen glykolblandning vilket resulterade i ca 500m körning med kok. tyckte att kylvätskan va lite grå men den hade lite lustig färg sedan innan för jag har hällt i sånna kulor som ska täta småläckor.
Tyckte inte oljan hade någon lustig färg, dock var det mörkt ute och jag hade mobil-lampa så kan ha fel!
vet inte om de beror på att mycket vatten kokade bort innan idag eller om det är så att den börjat dra vatten pga kass packning, har fyllt på först 1 liter, sen ca 1-1,5 dl 2 ggr efter det. med ca 4 mil mellan påfyllningarna.
Är min packning kass och hur tidskrävande är det att byta?
måste toppen planas?
ngt annat som måste göras?
det är en volvo 945 turbo -97
Mvh Ampe
av rd350
Hej! Varmkör bilen och se till så du verkligen fått ut all luft. Har du sen en blåst packning så får du övertryck i kylslangarna. Har du bytt toppackning på någon annan bil tidigare så gör du det på fem- sex timmar utan stress. Eventuell planing får man kolla när man fått av toppen, är ju även läpligt att ta av ventilerna och byta tätningar till styrningarna, tiden det tar spelar inte så stor roll när man gör det till sig själv. Ett tips är att låta grenrör och turbo sitta kvar, bara lossa staget under så du kan låta röret följa med upp ett par millimeter så toppen lossnar från styrningarna. Byt olja och filter innan du startar, rengör vevhusventilation (oljefällan)
Användarvisningsbild
av emwtur
Ampe skrev:tack så mkt, felet fixat nu =)
vad var felet då ?

/emwtur
av Ampe
emwtur skrev:
Ampe skrev:tack så mkt, felet fixat nu =)
vad var felet då ?

/emwtur

Jag var allmänt trög =) den rök inte vitt och oljan hade rätt färg, när jag hällde i glykolen löste de upp skit i systemet och tillsammans med den mjölkaktiga färg den hade från kylartätningen blev de grått =) den drar inget vatten och allt verkar funka =p

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]